چکیده:
زنان بزرگی در طول اسلام بودند که با عملکرد خود باعث حفظ و گسترش اسلام شده و سنت پیامبر(ص) را حفظ نموده اند؛ از جمله این زنان، بانوانی هستند که در جاوید ماندن حادثه کربلا نقش آفریند و می توانند الگوی سایر زنان مسلمان باشند. قیام عاشورا و نهضت مقاومت زنان در عاشورا انقلاب عظیمی در زنده نگاهداشتن دین اسلام به همراه داشت. این بانوان با نهضت مقاومت، علم و تقوا، تربیت فرزندانی مجاهد و متقی، اعتلای خانواده و حضور در صحنه کربلا در کنار همسر ، فرزندان و برادرانشان سهم چشم گیری در جاوید ماندن قیام کربلا داشتند. ایشان به عنوان الگو و اسوه و راهنمای سایر زنان و دختران مسلمان در جامعه اسلامی قلمداد می شوند. حضور زنان و کودکان همراهی امام حسین(ع) که به گواهی تاریخ ایشان پاکترین زنان مسلمان بودند که در صحنه عاشورا در مصاف حق علیه باطل با تحمل مصیبت ها و رنج های بسیار، اسارت، با بیان علت قیام امام حسین(ع) شجاعانه گام برداشتند و ایستادگی نمودند .
There were great women throughout Islam who, through their actions, preserved and spread Islam and preserved the tradition of the Prophet (PBUH); Among these women are women who play a role in perpetuating the Karbala incident and can be role models for other Muslim women. The Ashura uprising and the women's resistance movement on Ashura brought about a great revolution in keeping the religion of Islam alive. With the resistance movement, knowledge and piety, raising mujahid and pious children, raising the family and being on the scene of Karbala with their husbands, children and brothers, these women made a significant contribution to the perpetuation of the Karbala uprising. She is considered as a role model and guide for other Muslim women and girls in the Islamic society. The presence of women and children accompanying Imam Hussein (AS) who, according to their history, were the purest Muslim women who bravely took the stage of Ashura in the struggle against truth and falsehood, enduring many calamities and sufferings, captivity, stating the reason for Imam Hussein (AS) uprising They picked it up and stood up.
خلاصه ماشینی:
» لازم به ذکر است که نام حضرت رقیه به این اسم ، در هیچ یک از کتب مقتل قدیمی و معتبر تاریخی که از زمان شهادت امام حسین (ع ) تا قرن ششم هجری نوشته شده است ؛ اعم از ارشاد، اعلام الوری، کشف الغمۀ و دلائل الامامۀ ذکر نشده است و برای نخستین بار شیخ عباس قمی ،شرح میدهد در آن برهه زمانی به دلیل اینکه از یک سو امکان نگارش بسیار کم و محدود بوده است ، تعداد فرزندان امامان زیاد بوده ، سانسور و اختناق حکومت بنی امیه که سیره نویسان را تحت کنترل خود قرار داده بودند و از همه مهم تر عدم اهتمام مورخان آن عصر در راستای ضبط و ثبت همه ی جزئیات تاریخ زندگانی امامان موجب شده که بسیاری از ماجراهای زندگانی آنان پشت پرده پنهان بماند، بنا براین ذکر نکردن نام برخی افراد یا عدم تشریح برخی وقایع دلیل بر نبود آن افراد یا رخ ندادن آن وقایع نیست .
(اصفهانی، ١٣٦٨،الاغانی، ج ٢١، ص ٧٩) از سهل بن سعد ساعدی صحابه پیامبر اسلام (ص ) روایت شده که روز ورود اسرا به شام در دروازه ساعات دختری را دیدم که بر شتری بیمحمل سوار بود، او خود را سکینه دختر امام حسین (ع ) معرفی کرد و از من خواست برای حفظ حرمت خاندان رسول خدا(ص ) کاری کنم که نیزه داران سرهای شهدای کربلا را از اطراف اسیران دور کنند.