چکیده:
مقام صالحان مفهومی مشکک است و گسترة وسیع و افراد مختلفی را دربرمیگیرد. بالاترین رتبة این مقام مورد درخواست انبیاء بوده است. هدف از این پژوهش تبیین مقام صالحان و درک مقصود حضرت یوسف علیهالسلام از صالحانی است که درخواست الحاق به آنان را دارد. در این باره فروض مختلفی مطرح شده از جمله اینکه منظور معصومین علیهم السلام، انبیاء دیگر، صالحان آخرالزمان و نیز عاقبت به خیری در آخرت باشد. این نوشتار با جمعآوری اقوال و آراء در این موضوع به روش کتابخانهای و بررسی و تحلیل و نقد این نظریهها و با توجه به قرائن و شواهد قرآنی و روایی، به این مطلب پرداخته است که با توجه به پژوهش انجام شده، به نظر میرسد دعای حضرت یوسف علیهالسلام جهت الحاق به معصومان علیهمالسلام بوده است و سایر نظریهها نیز با آن قابل جمع است.
The status of the pious is a fuzzy concept and includes a broad spectrum and different people. The highest rank of it was something that prophets wished to attain. The current study aims to explain the status of the pious and to make it clear what group the Prophet Joseph had requested to join. One of the hypotheses proposed in this regard says what the infallibles meant was other prophets, the pious of apocalypse, and a good fate and destiny in the hereafter. The current study was conducted by collecting different viewpoints and statements, making investigations, analyses, and critiques, and considering the Quranic and narrated evidences and presumptions by implementing the library research methodology. The findings showed that Joseph’s prayer reflected his intention to join the infallible, and this theory is compatible with other theories.
خلاصه ماشینی:
علیرغم تتبع در این زمینه ، پژوهش یا نگارشی به طور خاص در مورد فلسفه و چرایی دعا برای الحاق به صالحان یافت نشد و مقالۀ پیش رو ظاهرا اولین مطالعه در این زمینه است و برای این منظور ابتدا به معناشناسی و مفهوم صالحان پرداخته شده و سپس مطالب مرتبط با صالحان در قرآن و روایات و تفاسیر آورده میشود، پس از آن منظور از دعای حضرت ابراهیم علیه السلام در الحاق به صالحان بیان میشود و سپس فرضیه ها و احتمالاتی که ممکن است مراد حضرت یوسف از دعایش بوده باشد، بررسی شده و در نهایت این مطلب تحقیق میشود که آیا درخواست ایشان همسوی دعای جدش حضرت ابراهیم است و یا معنا و مرتبه ای دیگر را اراده کرده است .
در روایات ، صفات صالحان به صورت جزئی بیان شده است ؛ صالحان ، سابقان در 1 مکرمات ، سارعان در خیر، عامل برای باقیات صالح ، شتابندگان به بالاترین درجات (مجلسی، ١٤٢٣: ٤١١)، زاهدان از دنیا به دلیل معرفت به خدا٢ (ابن بابویه ، ١٤٠٦: ٢٢٠)، صاحبان وقار و سکینه و حلم ، خشیت ، ورع از محارم ، صداقت ، وفا، اجتهاد در راه خدا در عمل به طاعت او٣ (کلینی، ١٤٠٧: ١٣/٨)، ایمان آورندگان به خدا و تصدیق کنندگان رسول صلی الله علیه و آله و ولایت نسبت به محمد و آلش علیهم السلام و اصحاب برگزیده اش و صاحبان تقیۀ نیکو و عارفان به حقوق برادران مؤمن ٤ (ابن بابویه ، ١٤٠٣: ٣٧) هستند.