چکیده:
در بحث فرهنگ و تمدن میتوان به موارد مختلفی اشاره کرد که یکی از این موارد موسیقی است، موسیقی بهعنوان بخشی از فرهنگ و تمدن هر قوم بازگوکننده احساسات، آرزوها، خواستهها و... است که برگرفته از افسانهها، اسطورهها، داستانها، نیازهای عاطفی بوده که دارای پتانسیل بالا و قویی در افراد ایجاد میکند. موسیقی کردی به علت قدمت آن دارای جاذبه بالایی است و از این نظر دارای غنای زیادی دارد مخصوصا در آهنگهای حماسی، در این مقاله که بهصورت کتابخانهای تهیهشده است به بررسی برخی از مقامهای موجود در موسیقی کردی پرداخته و تعدادی از خوانندگان مقامها نیز معرفیشدهاند. باید اذعان کرد بااینکه موسیقی کردی از قدیمیترین موسیقیهای دنیا بهحساب میآید اما کمتر به آن پرداختهشده است، این سبک از موسیقی به علت گسترش کردها در مناطق مختلف خاورمیانه بسیار غنی است و میتوان آن را در دو قسمت کلاسیک و مدرن موردبررسی قرارداد امید است که متخصصین موسیقی به این موضوع بیشتر ورود پیدا کنند.
In the discussion of culture and civilization, we can mention various cases, one of which is music. Music as a
part of the culture and civilization of any nation expresses feelings, desires, desires, etc., which are taken from
legends, myths, stories, emotional needs. It has a high and strong potential in people. Kurdish music is highly
attractive due to its antiquity and is very rich in this regard, especially in epic songs. It should be noted that
although Kurdish music is one of the oldest in the world, but it has been less studied, this style of music is very
rich due to the spread of Kurds in different parts of the Middle East and can be examined in both classical and
modern parts. Music to get more into this topic
خلاصه ماشینی:
مقدمه بر اساس منابع تاریخی می توان گفت که مناطق کردنشین مهد موسیقی جهان به شمار می روند این موسیقی شامل آواعا، نغمه و ترانه ها است که به زبان محلی سروده و خوانده شده است، گرنفون در کتاب خود به نام آناباسیس 1 می نویسد در سال 401 قبل از میلاد، بعد از حمله یونان به ایران و شکست کوروش هخامنشی از یونانیها، هنگامی که لشگر یونان قصد بازگشت از کردستان را داشت، کردها در حالی که نغمهها و سرودهای دستهجمعی می خواندند یونانیها را مورد حمله قرار دادند.
این مقاله به صورت کتابخانه ای تدوین گردیده و برای برخی موارد به صورت میدانی عمل شده است تا بتواند کمبود منابع در این مورد را جبران کند و با توجه به گستردگی بحث موسیقی کردی در این مبحث به صورت موردی به مقام های این موسیقی، سازها و زندگی نامه کوتاهی از برخی خوانندگان مشهور پرداخته شده است.
همچنین مقاله ای به نام Musics and Culture of the Kurds نوشته آیاکو تاتسومورا از دانشگاه ملی موسیقی و هنرهای زیبای توکیو در سال 1980 است که در نشریه Senri Ethnological Studis, no 5 به چاپ رسیده است و مقاله ای نیز به نام موسیقی های محلی و نقش آنها در جذب گردشگر (نمونه موردی: موسیقی سنتی کردی) توسط پیمان کریمی سلطانی و ابراهیم محمدی به نگارش درآمده است همچنین مقاله نقش موسيقي کردي در آيين هاي بومي- محلي کرمانشاهان نگارش شده توسط احمدي پور روناك، مختاباد عبدالحسين، مقصودي مجتبي به نگارش درآمده است و تعداد دیگری مقاله ولی در این مقاله ها کمتر به بحث مقامهای کردی پرداخته شده است.