چکیده:
تسلیم به معنی انقیاد محض در پیشگاه الهی از آموزه های صریح قرآن کریم است. در چارچوب مراتب الزامات دینی شامل: اسلام، ایمان و یقین؛ تسلیم مرتبه ایمان و یقین، آثار مهمی دارد که از جمله آن، ایجاد امنیت روانی فردی و اجتماعی است. در قرآن کریم، تسلیم رابطه تنگاتنگی با واژه هایی مانند: ایمان، استقامت در راه بندگی، توکل، تقوا و ذکر خدا دارد که به نحوی از لوازم آن به شمار آمده و به عنوان نگهدارنده از ترس و غم - که در نقطه مقابل امنیت روانی هستند - و باعث آرامش نام برده شده اند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش تفسیری قرآن به قرآن بوده که با مراجعه به تفاسیر معتبر فریقین، به تحلیل محتوای کیفی آیات مربوط به تسلیم و لوازم آن پرداخته و نظر قرآن کریم در راستای نقش تسلیم در تأمین امنیت روانی، احصاء شده است، و به منظور تایید روایی و پایایی داده ها نتایج حاصل از برداشتهای محقق از قرآن کریم از طریق پرسشنامۀ محقق ساخته به رای و نظر خبرگان در حوزه های دینی و امنیتی رسیده و تایید گردیده است. نتایج حاصل از بررسی و تحلیل داده ها نشانگر آنست که رسیدن به مقام تسلیم سبب خواهد شد، در حوزه فردی اضطرابهای مختلف با درک درست فلسفه خلقت و تسلیم در برابر اراده تکوینی و تشریعی خداوند، جای خود را به امنیت روانی بدهد. در سطح جامعه نیز امنیت جانی، مالی و آبرویی حاکم شود که به نوبه خود از عوامل اصلی، تأمین امنیت روانی اجتماعیند.
Surrender means the mere subjugation of the divine promise of the explicit teachings of the Holy Qur'an. Within the framework of religious requirements, including Islam, faith and certainty, the surrender of the degree of faith and certainty has important implications, including the creation of individual and social psychological security. In the Holy Quran, submission is a close relationship with words such as faith, perseverance on the path to servitude, faith, piety and the mention of God, which in some way is considered as a means of preservation of fear and sorrow - which is in contrast to psychological security Are - and have been called peace of mind The present research is an applied and Qur'anic way of interpreting the Qur'an which, by referring to valid Persian interpretations, has analyzed the qualitative content of the verses related to submission and its applications, and the view of the Holy Qur'an has been considered in terms of the role of submission in providing psychological security. In order to confirm the validity and reliability of the data, the results of the findings of the scholar from the Holy Quran have been approved and approved by a researcher-made questionnaire and opinion of experts in the religious and security spheres. The results of data analysis and analysis indicate that reaching the surrendering status will lead to a psychological security in the individual domain of various anxieties, with a proper understanding of the philosophy of creation and submission to God's evolutionary and divine will...
خلاصه ماشینی:
در قرآن کريم ، تسليم رابطـه تنگـاتنگي بـا واژه هـايي مانند ايمان ، استقامت در راه بندگي ، توکل ، تقوا و ذکر خدا دارد که به نحوي از لوازم آن به شمار آمده و به عنوان نگه دارنده از ترس و غم -که در نقطه مقابل امنيت رواني هستند- و باعث آرامش ، نام برده شده اند.
پيشينه تحقيق نظريه تسليم و آثار آن اغلب در مباحث اعتقادي جزو مباحث فرعي تلقي گرديده و بـه آن پرداخته نميشود و اگر هم اين نظريه توسط انديشمندان اسلامي مورد بررسي قـرار گرفتـه - براي مثال در تفاسير و ذيل آيات مربوطه - اغلب به زوايايي از آن به صورت پراکنـده پرداختـه شده است (نک : فخر رازي،١٤٢٠: ٤/ ٦٣ و ١٢٧/١٠-١٢٩؛ طباطبـايي،٣٠٨/١:١٤١٧-٣٠٠) و تا آنجا کـه بررسـي گرديد، هيچ مقاله اي با عنوان نقش تسليم در تـأمين امنيـت روانـي مشـاهده نشـد و مقـالات قريب به موضوع مقاله حاضر مانند روان درماني در قلمرو دين از حسين سليمان پور مقدم کـه نقش ايمان را در روان درماني مورد بررسي قرار داده است (تربيت :١٣٧٦: شماره ١١٨/ ٣١-٢٨)؛ قـرآن و بهداشت روان از احمد صادقيان که راهکارهاي شناختي و رفتاري را از منظر قـرآن بـراي بهداشت روان ارائه نموده است (قرآن و علم :١٣٨٧: شماره ٦٩/٢-٩٠) و نقش ولايت پذيري اهل بيت (ع ) در امنيت فردي و تحليل روان شناختي از محمد زارعي توپخانه که به اين نتيجـه رسـيده است آسيب ناپذيري از کارکردهاي اساسي ولايت پذيري است که موجب شکل گيري امنيت فردي در ابعاد دنيوي (جسماني، مالي، معنوي، رواني) و اخروي ميگردد (معرفت ، ١٣٩٢: شماره ١٩١/ ٢٧ ـ ٤٤)؛ و....