چکیده:
رفتار جنسی دو زن با هم از جمله مصادیق انحراف جنسی است که از آن به مساحقه تعبیر میشود. در دیدگاه اسلام، مساحقه در شمار جرمهایی است که برایش مجازات حدی تعیین شده است. قانونگذار در ماده 239 قانون مجازات اسلامی، حد سحق زن محصنه را صد تازیانه، قرار داده است. در نظر برخی از قدماء نیز همچون شیخ مفید، ابن ادریس و علامه حلی، زن محصنه مساحق، محکوم به صد تازیانه است. عمده مستند قائلین این نظریه، روایت زراره است که در آن تعبیر "السحاقه تجلد" به کار رفته است. در مقابل، برخی دیگر همچون شیخ طوسی در نهایه، ابن براج و ابن حمزه، مجازات سحق محصنه را رجم میدانند. مهمترین دلیل این عده، روایتی است که طبق مضمون آن، حد سحق، معادل حد زنا دانسته شده است. از آنجا که به نظر میرسد حیثیاتی در ادله هر دو نظریه، مغفول مانده است و نیز اهمال در این مورد، به انحراف در عرصهی تقنین منجر میگردد، واکاوی ادله طرفین، به منظور دستیابی به قول صواب، ضرورت مییابد.
خلاصه ماشینی:
واکاوی مبانی فقهی حکم سحق محصنه در قانون مجازات اسلامی سید علیرضا امین طلبه سطح عالی، حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد، علامه طباطبایی نام نویسنده مسئول: سید علیرضا امین چکيده رفتار جنسی دو زن با هم از جمله مصادیق انحراف جنسی است که از آن به مساحقه تعبیر میشود.
در نظر برخی از قدماء نیز همچون شیخ مفید، ابن ادریس و علامه حلی، زن محصنه مساحق، محکوم به صد تازیانه است.
اما در مورد مجازات زن محصنه مساحق، برخی همچون شیخ طوسی در نهایه، ابن براج و ابن حمزه، قائل به رجم هستند (شیخ طوسی، 1400ق، ص706؛ ابن البراج، 1406ق، ج2، ص531؛ ابن حمزه، 1408ق، ص404) و برخی دیگر معتقدند وی محکوم به صد تازیانه میگردد(شیخ مفید،1410ق، ص787؛ سیدمرتضی، 1415ق، ص253؛ ابن ادریس، 1410ق، ج3، ص433؛ محقق حلی،1410ق، ج4، ص160؛ حلبی، 1403ق، ص409).
م. ا مصوّب 1392، شرط احصان یا عدم احصان را در حکم لواط موثر دانسته است اما در ماده 239، مجازات مساحق را بدون تفصیل بین احصان وعدم احصان، صد تازیانه معرفیمیکند.
همچنین طبق ماده 237 و تبصره های آن، برای روابط کمتر از مساحقه همچون تقبیل، شلاق تعزیری در نظر گرفته شده است.
و- طبق فرمایش شهید ثانی در مسالک، اگر قائل شویم حد سحق همچون حد زنا بین جلد و رجم مشترک است، با این اشکال مواجه خواهیم شد که استعمال، خلاف ظاهر است.
لذا از اطلاق کلام امام صادق(ع) استفاده میشود که تفصیل موجود در حکم زنا، در مورد سحق نیز محقق است و حد مساحقه همچون زنا، دائر مدار احصان و عدم احصان، می باشد.