چکیده:
این مقاله، از دیدگاه ساختاریِ تحلیل محتوای سریالها، به مبحث یکی از عناصر این ساختار یعنی بازیگری پرداخته است. موضوع این پژوهش تحلیل محتوای سبک بازیگری مهدی فخیم زاده در دو سریال تلویزیونی خواب و بیدار و فوق سری است که با روش تحلیل محتوا و کاربرد آن در مضامینِ این سریالها با هدف اصلیِ تحلیل سبکِ این بازیگر، انجام شده است. بُنیانِ نظریِ این پژوهش، بر پایهی نظریههای چارچوببندی، الگو سازی، یادگیری اجتماعی، ساخت اجتماعی واقعیت و وابستگی مخاطبان و چارچوب مفهومیِ آن بر مبنای دیدگاههای نظریه پردازانی شناخته شدهای نظیرِ ادوارد تی. هال، استوارت هال، ژان پیاژه، آلبرت مهرابیان، و مارک نپ، تفسیر شده است که شرح کامل آنها در اصل پژوهش موجود است. برمبنای تحلیل یافتههای موجود در این پژوهش و نتایج بهدست آمده، مهدی فخیم زاده سبکی را در هنرمندی و بازیگری خود بر مبنای ویژگیهای روحی و روانی و جسمی در سه نقشِ اصغرکوپک، سرهنگ نصرالهی و ناصر افراشته ( ناصر پاپَتی) به کار آورده است که به خوبی با ظاهر فیزیکی، لحنِ آوایی و تماس چشمی و توازن ارتباط کلامی و غیر کلامیاش هماهنگ بوده و با کاربست خلاقانهی تخیل در بازیگری، موفق شده است با مخاطبان این سریالها ارتباط مؤثری برقرار کند.
This article, from the structural point of view of serial content analysis, deals with one of the elements of this structure, namely acting. The subject of this research is the content analysis of Mehdi Fakhim zadeh acting style in two TV series, Sleep and Awake (Khab o Bidar) and Super Secretive (Foghe Serri), which has been done by the method of content analysis and its application in the themes of these series with the main purpose of analyzing the style of this actor. The theoretical basis of this research is based on theories tof framing, modeling, social learning, social construction of reality and audience’s dependence and its conceptual framework based on the views of well-known theorists such as Edward T. Hall, Stuart Hall, Jean Piaget, Albert Mehrabian, and Mark Knapp have been interpreted, and their full descriptions are available in the original research. Based on the analysis of the findings in this study and the results obtained, Mehdi Fakhim zadeh has used a style in his artistry and acting based on mental and physical characteristics in the three roles of Asghar Koopak, Colonel Nasrollahi and Nasser Afrashteh (Nasser Papati), It is well coordinated with his physical appearance, phonetic tone and eye contact, and the balance of his verbal and non-verbal communication, and with the creative use of imagination in acting, he has succeeded in establishing effective communication with the audience of these series.