چکیده:
کتاب شاهنامه حماسۀ ایرانی به منزلۀ ادبیات جهان (2019) دارای یک پیشگفتار، مقدمه، کتابنامه، نامنامه، پنج فصل و یک مؤخره است. عناوین فصول پنجگانۀ آن عبارتند از: 1. حماسۀ پارسی، 2. فردوسیِ شاعر، 3. کتابِ شاهان، 4. حماسه-ها و امپراتوریها و 5. امپراتوریها فرومیافتند و ملتها برمیخیزند. کتابِ حاضر تحقیقی فراخدامن دربارۀ شاهنامه در پرتو مباحث پسااستعماری است. دباشی از نگارش این کتاب دو هدف عمده دارد: الف) معرفی این حماسۀ کمنظیر به دانشجویان و خوانندگان فرهیخته (به آنانی که انگلیسی میدانند) و ب) به چالش کشیدن مفهوم «ادبیات جهان» در محافل دانشگاهی غرب. به نظر دباشی، در بررسی شاهنامه به منزلۀ ادبیات جهان پیش از هرچیز باید جهان اروپامحور را از نو ارزیابی و تصور کرد. امروزه مراد از جهان در ادبیات جهان، همان جهان ساختگی غرب است. این کتاب، در واقع، تجربۀ زیستۀ نویسنده است. به دیگر سخن، محصول سالها تدریس شاهنامه به دانشجویان ــ با پیشنههای فرهنگی مختلف ــ در دانشگاه کلمبیایِ نیویورک است.
Hamid Dabashi's The Shahnameh: The Persian Epic as World Literature (2019) is comprised of a foreword, an introduction, five chapters, a conclusion and an appendix. The chapters are entitled as follows: The Persian Epic, Ferdowsi, the Poet, The Book of the Kings, Epics and Empires, and Empires Fall and Nations Rise. The book is a study in the field of "World Literature". It is strongly contextualized in post-colonial debates. The author has two major goals in mind: a) to introduce The Shahnameh, to the Western readers, notably students (those who know English) and b) to challenge the concept of “World Literature” in the Western academia. To Dabashi, in our re-conceptualizing the Shahnameh as world literature, first and foremost, the Eurocentric world needs to be reassessed. The “World” in “World Literature,” as we use the term today, is an imaginary (“Western”) world— an imperial, colonial world. The Present book is the product of the author’s many years of teaching at Colombia University. The first chapter is about the genealogy of the Shahnameh, the introduction of the genre of epic writing and its pre-Islamic origin. In chapter two, the biography of Ferdowsi and the historical context of the Shahnameh are described. Chapter three deals with three main components of the Shahnameh (the mythical, heroic, and historical) and its famous and powerful stories. Next chapter traces the history of the Shahnameh in different periods. Finally, the last chapter discusses the later history of the Shahnameh and its political uses and abuses.
خلاصه ماشینی:
پيــش از دباشــي محققــان ايرانــي و انيرانــي دربــارٔە ايــن اثــر، تک نگاشــت هاي مهمــي بــه زبان هــاي اروپايــي ، به ويــژه انگليســي ، نوشــته اند کــه مهم تريــن آن هــا عبارت انــد از: حماســۀ ملــي ايــران ٢ (تئــودر نولدکــه ١٩٢٠)، فردوســي و هنــر حماســۀ تراژيــک ٣ (اميــن بنانــي ١٩٨٨)، فردوســي: زندگينامــۀ انتقــادي ٤(علي رضــا شــاهپور شــهبازي ١٩٩١)، ادبيــات 1 1 Hamid Dabashi’s The Shahnameh: The Persian Epic as World Literature2 Theodore Nöldeke’s Das iranische Nationalepos (The Iranian national epic)3 Amin Banani’s “Ferdowsi and the Art of Tragic Epic”4 A.
او بـر آن اسـت تـا بـه خواننـده نشــان دهــد کــه شــاهنامه را بايــد خوانــد و از آن لــذت بــرد؛ بــه خاطــر آنچــه کــه هســت ـ بــه عنــوان يکــي از بزرگ تريــن شــاهکارهاي حماســي جهــان ـ؛ نــه در پرتــو نظريه هــاي اروپامحـور «ادبيـات جهـان »؛ بـراي نمونـه دباشـي دو کتـاب نسـبتاً متأخـر کـه بـه اهتمـام دو تـن از اسـتادان ممتـاز و متخصـص ايـن حـوزه نوشـته شـده ـ حماسـه و امپراتـوري: سياسـت و قالــب عــام از ويرژيــل تــا ميلتــون ٢ (١٩٩٣) اثــر ديويــد کوينــت و حماســۀ مــدرن : نظــام جهانـي از گوتـه تـا گارسـيا مارکـز٣ (١٩٩٦) اثـر فرانکـو مورتـيـ را بـه عنـوان چهارچـوب نظـري لحـاظ مي کنـد؛ البتـه او بـه ديگـر آثـار نظـري نوشته شـده در ايـن حـوزه ماننـد آثـار 1 1 Houghton Shahnameh2 David Quint’s Epic and Empire: Politics and Generic Form from Virgil to Milton 3 Franco Moretti’s The modern epic : the world-sysem from Goethe to García Márquez ديويـد دمـراش ١، اميلـي اپتـر٢، و پاسـکال کازانـوا٣ نيـز اشـاره مي کنـد.