چکیده:
تفال به فالنامه ها در سده شانزدهم/دهم در ایران و سپس در عثمانی، شیوه ای رایج و محبوب برای پیشگویی بود و با نفوذ این رسم به دربارهای صفوی و عثمانی، در ابتدا شاهکارهای هنری ای همچون فالنامه طهماسبی و رونوشت آن در موزه توپ قاپی پدید آمد و در پی آن «قلندرپاشا»، وزیر سلطان احمد اول عثمانی، فالنامه ای مصور گرد آورد و به او تقدیم نمود. در مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و بررسی و مقایسه قالب، محتوا و مضامین به کاررفته در فالنامه سلطان احمد اول با فالنامه طهماسبی و نسخه های دیگر فالنامه های مصور صفوی، نشان داده شده است که سنت هنری فالنامه نگاری عصر اول صفوی هم از جنبه های شکلی و ساختاری و هم از جنبه های مضمونی و محتوایی در فالنامه مصور عثمانی استمرار یافته است یا دست کم هنرمندان عثمانی در پدیدآوردن فالنامه مصور برای سلطان احمد اول، به روشنی تحت تاثیر شیوه کار همکاران ایرانی خود بوده اند. تاثیر این امر تا حدی است که پیام شیعی مندرج در نسخه های صفوی فالنامه ها، در نسخه فالنامه سلطان سنی مذهب عثمانی نیز انعکاس یافته است. این اثرپذیری -با وجود اختلافات شدید مذهبی میان دو قدرت اسلامی سده شانزدهم/دهم- ممکن است حاکی از نوعی همگرایی و کاهش تنش میان دو سلطان بزرگ شیعه و سنی در آن روزگار بوده باشد.
Fortune-telling of the book of omens during the sixteenth/tenth centuries in Iran and also during the
Ottoman reign was a common and admired method of foretelling in the Safavid and Ottoman court. At
first, artistic manuscripts such as the Shah Tahmasepi book of omens emerged followed by a copy of this
illustrated manuscripts that was ordered by the minister of Sultan Ahmad the first “Qalandar Pasha” to
be presented it to the Ottoman Sultan.
In this current paper which is written in a descriptive and analytic approach strives to compare the form,
content and concepts applied in the two omen books of Sultan Ahmad the first of the Ottoman era and
the Shah Tahmasepi book of the Safavid era. The results show that the artistic traditions of the book of
omens related to the first century of the Safavid era both in terms of appearance and structure and also in
regard to conceptual and content matters have influenced the Ottoman book of omens; in other words,
Ottoman artists have been highly influenced by Persian artists in creating such unique works of art. This
influence is so strong that even Shi’ah concepts applied in Persian omen books have been imitated into
Ottoman art. This occurred during the strong religious conflict that that was present between the two Islamic
powers of the region; hence this commonality could be due to the some degree of alliance between
the two Sultans of Shi’ah and Sunni.
Aims of the research:
1- Understanding the structural characteristics of the Shah Tahmasepi book of omens in relation to its
Ottoman counterpart.
2- Recognizing religious and Shi’ah concepts of the two book of omens.
Research questions:
1- How has the illustrated book of omens of the Safavid era in particular that of Shah Tahmasepi influenced
the book of omens of Sultan Ahmad the first?
2- To what extent are the Shi’ah and religious features of the Shah Tahmasepi book of omens reflected in
the Sultan Ahmad copy?