چکیده:
محراب از بن مایه های تصویری در نگارگری معراج می باشد که علاوه بر غنای زیبایی شناسی، حاوی دلالت های صریح و ضمنی بسیاری است. این مقاله ضمن ارائه تناظری ماهوی میان مراتب معراج و مراحل نماز بازتاب این تناظر را در نگاره های معراج تبیین نموده و در سایه پیوند نماز با معراج رسول اکرم(ص)، به نقش محراب و نقوش وابسته به آن در معراج نگاره ها می پردازد. بدین منظور چهار نگاره انتخاب شده که جایگاه محراب در آن ها حائز اهمیت و قابل تامل است: نگاره "آزمون سه جام" از معراج نامه ایلخانی، نگاره "معراج" از نسخه بوستان سعدی، نگاره های "نماز با پیامبران" و "نماز با مسلمانان" از معراج نامه تیموری. روش تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی است، ضمن آنکه نمونه ها به روش اسنادی و کتابخانه ای جمع آوری و با رویکرد پدیدارشناسی تاویلی با توجه به سه نظام نمادین (کلامی، کنشی و تصویری) بررسی شده اند. ضرورت و اهمیت تحقیق که از نقطه نظر تاریخی در راستای درک نگاه هنرمند مسلمان قرون میانه به معراج و از منظر تاویل گرایانه و نمادشناسانه، متوجه مبانی فکری و نظری تصویرپردازی معراج و رمزگشایی از زوایای پنهان نگاره ها می باشد، غیر قابل انکار است. بدین ترتیب با تحلیل نگاره ها طبق این تناسبات و بر اساس نتایج پژوهش، نقش محوری نماز در نگاره های معراج روشن شده و انتخاب و چیدمان عناصر تصاویر بر اساس ارائه شئون مختلف معراج تبیین می شود. ضمن آنکه پیوند معنایی نقش مایه محراب با نماز و مفاهیم انتزاعی نور، زمان و مکان، و در نتیجه استفاده هنرمند نگارگر از نقوشی نظیر قندیل و آتشدان دستیابی به این نتیجه را میسر ساخته است.
The visual motif of the mihrab which includes many explicit and implicit implications enhances the
aesthetic richness of the Prophet’s ascension (Mi’raj) paintings. This paper provides an essential correspondence
between stages of Mi’raj and phases of daily prayer, to study its reflection on Mi’raj paintings.
It also challenges the importance of the mihrab and corresponding motifs such as lantern and chandelier.
This necessitates the analysis of four images of ascension comprising the design of the mihrab: the “trial
of three cups” from Ilkhanid Mi’rajnameh, the “ascension” from Saadi’s Boustan and the “prayer with the
prophets” and “prayer with the Muslims” from Timurid Mi’raj Nameh.
The adapted methodology is descriptive and analytical, the required data and documents are obtained
from library compilation and conducted by a phenomenological hermeneutic approach. This is performed
through three symbolical (verbal, operational, pictorial) schemes. The imperative of this research
could be viewed from two sides: From historical point of view, it helps to find out the middle ages artist’s
attitude towards prophet’s ascension and from symbolism and hermeneutical outlook, it elucidates the
theoretical and intellectual foundations of Mi’raj illustration and deciphers the elaborate mysteries of its
pictorial elements.
The analysis of the Mi’raj paintings according to the correspondent hierarchy reveals that the selection
and arrangement of elements in a relevant image is to broadcast a specific status and grandeur of Mi’raj.
The conclusion is also related to the semantic link of prayer and mihrab to the abstract concepts of light,
time and place.
Aims of the research:
1- To understand the relation between the stages of Mi’raj and prayer in regard to Mihrab motifs.
2- To relinquish the motif of the mihrab and its related designs in the paintings of the Mi’raj.
Research questions:
1- What are correspondence between the Holy verses of the Quran and the stages of prayer?
2- How has the existence of the Mihrab motifs promoted the place of Mir’aj in the paintings?