چکیده:
ماده ثلاثی «وسط»، مادهای است که به طور مجموع پنج مرتبه در قرآن کریم بهکار رفته است. با رجوع به منابع لغوی می توان دریافت که لغتشناسان برای این ماده دو معنای مجزا ذکر کرده اند. مفسران نیز به این ماده قرآنی پرداخته اند و متکی بر منابع لغوی معانی مشابهی با نظرات لغت شناسان را ابراز داشتهاند. این اختلاف و تشتت آراء بهویژه درباره مفهوم «أمت وسط» منشا طرح نظرات متفاوتی شده است است. پژوهش حاضر با استفاده از روش ریشهشناسی، درصدد آن است که به کشف مؤلفههای معنایی وسط بپردازد. آنچه در این تحقیق به دست آمد نشان می دهد که ماده ثلاثی« وسط »در زبان عربی، یک مشترک لفظی است که خود برگرفته از دو ریشهی کاملا مجزا با دو معنای کاملا متفاوت است. توجه به این اشتراک لفظی، در تبیین معنای امت وسط و سایر کاربردهای قرآنی راهگشا خواهد بود. توجه به این اشتراک لفظی، در تبیین معنای امت وسط و سایر کاربردهای قرآنی راهگشا خواهد بود. کلیدواژگان: وسط، ریشهشناسی، اشتراک لفظی، امّت وسط، قرآن کریم.
The root "WST" is a root that is used in various forms in the Holy Quran, and its most
important use is reflected in the concept of "ummat-e wasat"(Baqarah/143) .The
lexicographers have mentioned two separate meanings (middle/superior) and some
other marginal meanings for this root. The commentators of the Holy Quran have also
expressed different and sometimes scattered opi The root "WST" is a root that is used in
various forms in the Holy Quran, and its most important use is reflected in the concept
of "ummat-e wasat"(Baqarah/143) .The lexicographers have mentioned two separate
meanings (middle/superior) and some other marginal meanings for this root. The
commentators of the Holy Quran have also expressed different and sometimes scattered
opinions based on these meanings under the relevant verses, especially about the
ummat-e wasat. Meanings such as justice, chosen one, moderation or mediator between
the Ummah and the Prophet (PBUH) are the most important of these opinions. The
present research, using the method Etymology, has studied cognates of “wasat” in
* Researcher of the Center for Interdisciplinary Quranic Studies, Jihad Daneshgahi; Ph.D student of Quran
and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, mhat.isu@gmail.com
** Ph.D. in Qur'an and Hadith Sciences, University of Tehran, (corresponding author)
Mohammadfarrahi2011@gmail.com
*** Researcher of the Center for Interdisciplinary Quranic Studies, Jihad Daneshgahi; Ph.D student of
Quran and Hadith Sciences, University of Tehran, shojaeihosein030@gmail.com
Date received: 08/05/2022, Date of acceptance: 11/09/2022
Copyright © 2010, IHCS (Institute for Humanities and Cultural Studies). This is an Open
Access article. This work is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ or send a letter to Creative
Commons, PO Box 1866, Mountain View, CA 94042, USA.
Semitic languages in order to discover and reveal the semantic components in the root
WST and judge between the opinions based on it. This research came to the conclusion
that the root WST in Arabic is a Homonymy that is derived from two completely
separate roots with two completely different meanings. This root in the phrase "Ummate
Wasat" does not mean middle or moderate, but means "powerful, leading and
superior".
nions based on these meanings under the relevant verses, especially about the
ummat-e wasat. Meanings such as justice, chosen one, moderation or mediator between
the Ummah and the Prophet (PBUH) are the most important of these opinions. The
present research, using the method Etymology, has studied cognates of “wasat” in
Semitic languages in order to discover and reveal the semantic components in the root
WST and judge between the opinions based on it. This research came to the conclusion
that the root WST in Arabic is a Homonymy that is derived from two completely
separate roots with two completely different meanings. This root in the phrase "Ummate
Wasat" does not mean middle or moderate, but means "powerful, leading and
superior".
خلاصه ماشینی:
ريشه شناسي مادة «وسط » در زبان هاي سامي و بازخواني مفهوم «أمت وسط » در قرآن کريم بر پاية آن محمدحسين اخوان طبسي * محمدمهدي فرهي **، حسين شجاعي *** 1 چکيده ماده ثلاثي «وسط »، ماده اي است که با صورت هاي مختلف در قرآن کريم به کار رفته و مهم ترين کاربرد آن در مفهوم «أمت وسط » (بقره /١٤٣) بازتاب يافته است .
همچنين در تفاسير قرآن کريم ، اين دو معنا بازتاب يافته است ؛ به نحوي که در هر ٥ مورد از موارد کاربرد وسط در آيات قرآني ، هر دو معناي ميانه و برتر از سوي مفسران بيان شده و محتمل دانسته شده است .
براي اين منظور لازم است بـه اين نکته توجه داشته باشيم که بسياري از ريشه ها در آفروآسيايي باسـتان ، ثنـايي (دو همخوانـه (Biconsonantal)) بوده اند و سپس در زبان سامي باسـتان ، و در ادامـه در زبـان هـاي سـامي (و ازجمله عربي ) به ريشه ثلاثي تبديل شده اند.
اين ريشه که در زبان سامي مادر ساخت يافته ، حاصل افزودن حرف عله به بن ثنايي «سط » به معنـاي رفـتن (حرکت کردن ) بوده و در مجموع ، وسط معناي «گستردن » يافته است .
٥. بحث و نتيجه گيري ريشه شناسي ماده «وسط » در زبان هاي سامي نشان از آن دارد کـه ايـن مـاده ، داراي دو معنـاي متفاوت در اين خانواده زباني است : ١-معنـاي «گستردن /توانايي /پيشـرفت /اقتدار» و ٢-معنـاي «داخل و ميانه ».