چکیده:
مقدمه: خلاقیت یکی از مهمترین مؤلفههای شناختی است که توجه به آن در فرایند آموزشی بهویژه در دوره ابتدایی حائز اهمیت است. هدف: لذا پژوهش حاضر باهدف مطالعهی تأثیر انواع بازیهای آموزشی بر رشد خلاقیت دانش آموزان انجامشده است. روش پژوهش: از نوع مروری بود و پایگاههای اطلاعاتی نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا، علم نت، مگیران و... با استفاده از کلیدواژههای پژوهش بررسی شدند و 19 مقاله مرتبط از بین مقالات منتشرشده از سال 1390 تا 1400 انتخاب و بررسی شدند.یافتههای پژوهش: 84 درصد از مقالات تأثیر مثبت بازی بر خلاقیت کودکان دبستانی را اثبات کردهاند، 5 درصد از مقالات تأثیر منفی و 11 درصد تأثیر معناداری بین بازی و خلاقیت نشان ندادند. همچنین 29 درصد از پژوهشها تأثیر بازیهای کامپیوتری را بر خلاقیت کلی/تفکر انتزاعی/ بار شناختی/ انعطافپذیری و سیالی/ پیشرفت تحصیلی نشان دادند. بازیهای اکشن کامپیوتری / بازیسازی رایانهای / ساعت بازی متوسط / تخیل/بازی وانمودی/ قصهگویی /شعر با 9 درصد بر خلاقیت اثر داشته و بازیهای خلاقانه کانون پرورش فکری/ پرورش گیاهان و بازی/ بازیهای درک، خطی و ترکیبی/ مبتنی بر برنامه درسی تابا/ بازیهای ایفای نقش/ بازیدرمانی خلاقیت محور/ بازیهای آموزشی هندسی با 5 درصد بر خلاقیت تأثیر داشتند. بیشترین توجه مقالات به بازیهای رایانهای بیشترین بوده و تأثیر بازیهایی چون: بازیهای کوهنوردی، دویدن، آواز خواندن، بازی در فضای باز و طبیعت، بازیهای تجاری، بازیهایی با استراتژیهای مؤثر، بازیهای شرطی شده، بازیهای جدی نقشآفرینی مغفول ماندهاند.درنتیجه استفاده از بازیهای آموزشی میتواند موجب افزایش خلاقیت دانش آموزان گردد و توجه به جنبههای مغفول مانده در پژوهشها حائز اهمیت است.
ntroduction: Creativity is one of the most important cognitive components, which is important to pay attention to in the educational process, especially in the elementary period. Purpose: Therefore, the present research was conducted with the aim of studying the effect of various educational games on the development of students' creativity. Research method: It was a review type and databases of Nurmagz, comprehensive portal of humanities, scientific information center of academic jihad, Civilica, Alamnet, Mogiran, etc. were checked using research keywords and 19 related articles were published from 1390 to 1400 were selected and examined.Research findings: 84% of the articles have proven the positive effect of play on the creativity of primary school children, 5% of the articles showed a negative effect and 11% did not show a significant effect between play and creativity. Also, 29 percent of the studies showed the effect of computer games on general creativity/abstract thinking/cognitive load/flexibility and fluidity/academic progress. Computer action games / computer game creation / medium game hours / imagination / pretend play / storytelling / poetry has a 9% effect on creativity and creative games of the center of intellectual cultivation / plant cultivation and games / comprehension, linear and combined games / based on the Taba curriculum / Role-playing games/ creativity-based play therapy/ geometric educational games had a 5% effect on creativity. Most of the articles pay attention to computer games and the impact of games such as: climbing games, running, singing, outdoor and nature games, business games, games with effective strategies, conditioned games, serious games Role-playing has been neglected.As a result, the use of educational games can increase the creativity of students, and it is important to pay attention to the neglected aspects in researches.
خلاصه ماشینی:
لذا در اين مقاله تلاش شده است تا به اين سؤالات پاسخ داده شود که بر اساس نتايج ارائه شده در مقالات ، آيا بازيهاي آموزشي تأثيري بر خلاقيت 34 دانش آموزان دوره ابتدايي دارند؟ چه نوع بازيهايي تأثير بيشتري بر خلاقيت دارند؟ چه بررس بازي هايي بر ابعاد خلاقيت اثر گذاشتند؟ چه ابعادي موردمطالعه قرارگرفته و چه مواردي ي مغفول مانده است ؟ تأثير عوام ل روش پژوهش فرد نگاشته حاضر، به روش مروري انجام شده است و بر اساس آن ، پايگاه هاي اطلاعاتي: ي و سازم نورمگز،١ پرتال جامع علوم انساني ،٢ پايگاه مرکز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي ، 3 اني سيويليکا،٤ علم نت ،٥ مگيران ٦و...
مقالات بررسيشده بر اساس عنوان ، سال انتشار، روش پژوهش و يافته هاي پژوهش فرد ي و رديف نويسندگان سال عنوان روش نتايج سازم بعد از انجام بازيهاي کامپيوتري اکشن ، در مقايسه با بازيهاي غير اکشن ، آزمودنيها نمره هاي بالاتري در اني اثربخشي بازيهاي مقياس هاي ابتکار، شرح و بسط و انعطاف پذيري کسب بر صالحي و کامپيوتري بر خلاقيت و کردند؛ علاوه بر اين ، انجام هر دو نوع بازي در انگيزه خلاقي 1400 1 ديگران واکنش هاي هيجاني رويآوري (خواهش يا اشتياق ) باعث ايجاد هيجان ت کودکان مثبت ميشود.