چکیده:
این مقاله با موضوع «بررسی مفهومی و مصداقی استقامت در قرآن و سنّت با تأکید بر اقتصاد مقاومتی» بر آن است که با بررسی آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار (ع) و همچنین سیری در منابع و کتابهای مرتبط، به بحث پیرامون موضوع بپردازد و بتواند به بخشی از سوالات و مشکلات در این خصوص بپردازد. روش این پژوهش باتوجه به امکانات و منابع موجود روش توصیفی- تحلیلی می¬باشد همچنین در انجام این پژوهش به این نتیجه رسیدیم که: در درجه اول استقامت در زمینه¬ی اقتصاد نقش مهمی در بالندگی کشور و رساندن ملت به سعادت و کمال دارد. نتیجه دیگری که از این پژوهش به دست می¬آید شناسایی استقامت است که با شناخت ویژگی-های آن به این نتایج رسیدیم که استقامت دارای ویژگی¬هایی چون ولایت مداری، عدالت، استقلال و ... است. دانسته شد استقامت، فرهنگ ولایتمداری است یعنی حرکت در مسیر راستین خدا در تمام امور زندگی ما حاضر باشد. همچنین فهمیدیم استقامت، فرهنگ سختی و تکلیف است، یعنی همراه با استقامت باید صبر و تحمل باشد، البته نتایج آن نیز به موازات این سختی¬ها بزرگ¬اند. یکی دیگر از ویژگی¬های استقامت در زمینه اقتصاد، سعی و تلاش و قناعت ورزیدن است. یکی دیگر از بخش¬های این پژوهش بررسی موانع پیش¬روی استقامت در زمینه اقتصاد مقاومتی بود. از جمله موانع، می¬توان به بروز فساد اقتصادی در کشور اشاره کرد که به نوعی مهمترین مانع پیش¬روی استقامت است زیرا تاثیر زیادی روی افکار و روحیه افراد دارد.
خلاصه ماشینی:
امام صادق (ع ) می فرماید: « عَنَْ أبی جعْفَر ع قَالَ کَانَ عَلی بنُ اَْلحُسَـین ص یقُـولُ إِّنـی ِ ِ ِ ٍ َلأُحبَُّ أنَْ أقَْدمَ عَلَی ربِّی و عَمَلی مسْتَو؛ علی بن حسین (ع ) می گفت : دوست دارم که بـا عملـی ِ ِ ٍ مستمر و یکنواخت ، به لقای حق واصل شوم »((کلینی ، ١٤٢٩ق ، ج ٢، ص ٨٢) جدم ) استقامت ، همان ادای مأموریت و رساندن آن و جلوگیری از منهیات الهی اسـت (طبرسـی ، ١٣٨٠ش ، ج ٥، ص ٣٠٤) که قرآن در این باره می فرماید: « فَاسْتَقمْ کَمَا أُمرْتََ وَمنْ تَـابََ معَـکَ ِ ِ َوَلا تَْطغَْوا إَّنهُ بمَا تَعْمَلُونَ بَصیرٌ (هود:١١٢)؛ پس همان گونه که مأمور شده ای (بر عقاید و اعمـال ِ ِ ِ و ابلاغ دینت ) پایدار و استوار باش و همچنین کسانی که با تـو (بـه سـوی خـدا) رو آورده انـد، و طغیان نکنید، که همانا او به آنچه به جا می آورید بیناست ».
در کتاب تعالیم قرآنی آمده است : «عواملی همانند از دست رفتن سود و به خطر افتادن آن ، انسان را نگران و آشفته می سازد و در حوادث تلخ و فراز و نشیب ها در بحران روانی قـرار مـی - دهد؛ زیرا کسی که حفظ منافع را هدف اصلی خود می داند، هرگاه آن را در خطر ببیند حیـاتش را پایان یافته تلقی می کند و امیدی برای زیستن نمی یابد و در مراحلی نیز دست به انتحار می زند»( جمعی از نویسندگان ، تعالیم قرآنی ، ج ٦، تهران : سپاه پاسداران انقلاب اسـلامی ، نماینـدگی ولـی فقیه ، اداره آموزش های عقیدتی سیاسی ، اول : ١٣٨٢ ه .