چکیده:
«جامع الحساب» یک تکنگاری در مبحث حساب هوایی، منسوب به خواجه نصیرالدین طوسی است که با عنوان متفاوت «الفارسیة فی الحساب» در فهرست کتابخانۀ ایاصوفیه ثبت شده است. در هیچیک از کتابشناسیها و فهارس مخطوطات قدیم و جدید، نشانی از این اثر در حساب هوایی و انتساب آن به طوسی نیست. نصیرالدین طوسی اثر دیگری در حساب هندی موسوم به جوامع الحساب بالتخت والتراب دارد که در آن، با استفاده از ارقام هندی و تخت و تراب، به سنت هندی حساب میپردازد. گرچه دو کتاب منسوب به خواجه، عنوانهایی مشابه دارند اما محتوای آنها از یکدیگر متمایز است و در روشهای حسابی دو نظام متفاوت پیش گرفتهاند. عمدۀ مطالب جامع الحساب برگردان از زبان عربی بوده و طبق شواهد ارائهشده در گفتار حاضر، ترجمه و تحریر فارسی مختصری از غنیة الحسّاب همامی واسطی است که شماری از مسائل مطرحشده در التکملة فی الحساب عبدالقاهر بغدادی را نیز در برمیگیرد. تاریخ تألیف اثر مشخص نیست و تاریخ کتابت تنها دستنویس یافتشده از آن را باید اواخر سدهٔ هشتم و اوایل سدهٔ نهم قمری دانست.
The Persian monograph entitled Jamiʿ al-hisab (The Collection of Arithmetic) and attributed to Nasir al-Din Tusi, is recorded in the catalogue of the Ayasofya (Hagia Sophia) Library under the title of al-Farsiya fι al-hisab. No mention is made of this work on Hisab al-hawaʾ (a branch of practical arithmetic) and its attribution to Nasir al-Din Tusi in any of the bibliographies and catalogues of old and new MSS. Tusi has another book called Jawamiʿ al-hisab bi al-takht wa-al-turab in which, by utilizing Indian numerals and an instrument named "takht" (board), he addresses Indian tradition in arithmetic. Although the two books attributed to Tusi have similar titles, their contents differ squarely, following two distinct systems in their arithmetical approach. Jamiʿ al- hisab is mainly translated from Arabic, which according to the evidence provided in this paper, includes abridged Persian redaction from Gunιyat al-hussab by Humamι Wasitι as well as a number of topics presented in al-Takmila fι al-hisab byʿAbd al-Qahir al-Bagdadι. The composition date of the treatise is unknown and its only manuscript accessible traces back to the late 8th-early 9th century-AH/circa 14th-15th century-AD.