چکیده:
امروزه بازیهای رایانه ای به پر مصرف ترین و مهم ترین ابزار سرگرمی کودکان درجهان تبدیل شده است و بیشتر کودکان به سمت این بازیها کشیده میشوند و ساعتها وقت خود را صرف این بازیها میکنند و ارتباط کمتری با افراد دیگر دارند و بیشتر دوست دارند که تنها باشند و به بازی رایانه ای بپردازند و این بازیها کودکان را از عالم واقعیات دور میکنند و به عالم تخیلات فرو میبرند و در این گیر و دار کودکان ما یا چیزی را میآموزند یا چیزی را از دست میدهند و وابستگی شدید به بازیهای رایانه ای باعث انگیزه پژوهش در این زمینه برای محققین گردیده است.
بر اساس یافته های تحقیق حاضر، پژوهشگران معتقدند که استفاده نامناسب از بازیهای رایانه ای، آثار سوء تربیتی و فوایدی چند بر کودکان دارد که آثار سوء آن، در جهات مختلف جسمانی، اخلاقی، اجتماعی، روانی و حتی تحصیلی خواهد بود که میزان شدت تاثیرات هر کدام متفاوت است. آثار مثبت اینگونه بازیها میتواند اعتماد به نفس و کنترل چشمها و انگشتان دست همزمان و حل مسائلی همچون رد شدن از موانعی در بازی که دقت زیاد کودک را میخواهد داشته باشد. روش تحقیق در این پژوهش بصورت میدانی استنباطی و پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری به تعداد ٣٠٠ نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان چابهار میباشند، از این جامعه آماری ١٠٠ دانش آموز بطور تصادفی از هر پایه انتخاب گردیدهاند.
روش جمع آوری اطلاعات به چند صورت: پرسشنامه، کتابها، سایتها و مصاحبه با اولیای بعضی از گروه آزمایش میباشد.
خلاصه ماشینی:
بازدارنده خلاقيت در فعاليت ها و ويژگيهاي معلم عبارتاند از: مدرک تحصيلي پايين سابقه خدمت کم سابقه ي تدريس کم در پايه اول نگذراندن دوره هاي آموزشي ضمن خدمت و تدريس به روش سخنراني با کاهش ميزان تخيل دانش آموزان کلاس همبستگي معناداري وجود دارد در بين اين ويژگيها گذراندن دوره هاي آموزش ضمن خدمت در پيشبيني ميزان خلاقيت دانش آموزان اولين رتبه را به خود اختصاص دادهاست (کاظمي، جعفري؛١٣٨٧).
اشکال تصويري آزمون هاي تفکر خلاق تورنس مستلزم پاسخ هايي است که به طور عمده ماهيت ترسيمي يا تجسمي دارند استفاده از آزمون هاي تصويري از سطح کودکستان تا سطوح بالاتر از دبيرستان توصيه گرديده است دليل انتخاب آزمون خلاقيت شان فارابي به اعتبار و پايايي و محاسبه آن در پژوهش بود اين آزمون مکررا در پژوهش ها و اندازه گيريهاي مورد استفاده قرار گرفته بر اساس نتايج پژوهش هايي که در دفترچه راهنماي اين آزمون منتشرشده ضريب پايايي اين آزمون ٨٠ تا ٩٠ درصد برآورد شدهاست و روايي آن توسط متخصصان تاييد شده است که تواناييهاي آزمودني را در ويژگيهاي اصالت بحث انعطاف پذيري و سيار امنيت ميسنجد (تورنتس ، ١٣٨٧) اين آزمون از سه مرحله تشکيل شده است : فعاليت ساخت تصوير: تکه کاغذ رنگي (تخم مرغ شکل ) به دانش آموزان داده ميشود و از آن ها خواسته ميشود تصويري را خلق کنند که با تصاوير ديگر متفاوت باشد و همچنين نام يا عنواني را براي آن پيدا کنند.
Educational video game design: A review of the literature.