چکیده:
گفته می شود، توانایی بکارگیری نماد ها، یکی از بهترین شاخصه های رفتار هوشمندانه در انسان است(گاردنر،24:1999). نماد، با ضمیر خودآگاه و ناخودآکاه آدمی در ارتباط و سازنده زبان اسطوره و حماسه است؛ و زبان آثار اسطوره ای و حماسی نمادین و رازگونه می باشد. مذاهب بزرگ جهان، به منظور امکان گفتگو در خصوص درون مایه های وجودی با اعضای خود ، به خلق نمادهای آیینی پرداخته اند. سوال اصلی این پژوهش پاسخ به این پرسش است که نقش نمادها در بازآفرینی هوش وجودی در پیکره شاهنامه فردوسی چیست؟ در این مقاله که به روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای نوشته شده است، کوشش شده تا نمادهای آیینی در شاهنامه مشخص و استخراج شود؛ و در پایان می توان دید، هوش وجودی در پرتو نمادهایی چون باژو برسم گرفتن، شکار، ازدواج، دخمه سپاری و جشن و شراب به خوبی توسط حکیم بزرگ طوس بازنمایی شده است. تاکنون از منظر بررسی ارتباط میان نمادها و دامنه هوش های آدمی محل تامل و کاوش نبوده و اغلب پژوهش ها پیرامون بررسی نمادهای موجود در شاهنامه صورت گرفته است؛ از این روی پژوهش حاضر با این نگاه، برای نخستین بار صورت پذیرفته است.
One of the best indicators of intelligent behavior in human is the ability to utilize symbols (Gardner, 1999:24). Symbol is interrelated with the human’s conscious and subconscious mind and creates the language of myth and epic. The language of mythical and epic works is symbolic and mysterious. The major religions of our world have created ritual symbols to be able to set forth arguments in existential themes with their members. This study primarily sought to find out answers for the role of symbols in recreation of existential intelligence in body of Ferdowsi’s Shahnameh. Using an analytical-descriptive method and benefiting from library resources, this study made attempts to identify and extract ritual symbols in the Shahnameh; Finally, it was observed that existential intelligence is well represented in the light of symbols such as barsam and baj, hunting, marriage, burial, and celebration and wine by the Great Sage of Tus (Ferdowsi). No study has investigated the interrelationship among the symbols and the range of human’s intelligences rather the symbols used in Shahnameh have been studied most frequently. Therefore, this study is the pioneer in examining this untouched aspect.
خلاصه ماشینی:
سؤال اصلي اين پژوهش پاسخ به اين پرسش است که نقش نمادها در بازآفريني هوش وجودي در پيکرة شاهنامه فردوسي چيست ؟ در اين مقاله که به روش تحليلي ـ توصيفي و با استفاده از منابع کتابخانه اي نوشته شده است ، کوشش شده تا نمادهاي آييني در شاهنامه مشخص و استخراج شود؛ و در پايان ميتوان ديد، هوش وجودي در پرتو نمادهايي چون باژ و برسم گرفتن ، شکار، ازدواج ، دخمه سپاري و جشن و شراب به خوبي توسط حکيم بزرگ طوس بازنمايي شده است .
سؤال اصلي اين پژوهش پاسـخ بـه اين پرسش است که نقش نمادها در بازآفريني هوش وجودي (توجهي به مسائل زندگي غـايي) در پيکرة شاهنامه فردوسي چيست ؟ در اين مقاله که به روش تحليلي ـ توصيفي و با اسـتفاده از منابع کتابخانه اي و پژوهشي نوشته شده اسـت ، کوشـش شـده تـا نمادهـاي آيينـي در شـاهنامه مشخص و استخراج شود؛ و در پايان ميتوان ديد، هوش وجودي در پرتو نمادهايي چون باژ و برسم گرفتن ، شکار، ازدواج ، دخمه سپاري و جشن و شراب بـه خـوبي توسـط حکـيم بـزرگ طوس بازنمايي شده است .
تاکنون از منظر بررسي ارتباط ميان نمادها و دامنۀ هوش هـاي آدمـي محل تأمل و کاوش نبوده است ؛ و اغلب پژوهش هاي صورت گرفته پيرامون بررسـي نمادهـاي موجود در شاهنامه بوده است ؛ از جمله ميتـوان بـه : «نمادشناسـي ابـزار در شـاهنامه از فاطمـه قهرماني» (١٣٩٦)؛ «بررسي نمادها در داستان سياوش » از معصومه محمـدنژاد (١٣٩٥)؛ «بررسـي نمادهاي تصويري فر» از فرزاد قائمي و همکاران (١٣٩٤)؛ «نمادها و رمزهاي گياهي در شاهنامۀ فردوسي» از ليلا مرندي اشاره نمود.