چکیده:
هدف: با توجه به برداشتهای متعدد از حدیث «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»؛ هدف از انجام این پژوهش، بررسی منظور از معرفت نفس و وجه تلازم آن با معرفت رب بود. روش: فراترکیب یا متاسنتز(سنتز مطالعات کیفی) کمک میکند با احاطه به همۀ نظرات، به نظریۀ جدیدی دربارۀ منظور از معرفت نفس و وجه طریقیت آن بر معرفت رب رسید. ۱۲ رسالۀ دکتری و پایاننامۀ کارشناسی ارشد و مقالات علمی به عنوان جامعۀ آماری انتخاب شد. یافتهها: بررسیها نشان داد همۀ برداشتها از معنای معرفت نفس و وجه تلازم آن با معرفت رب به این مطلب برمیگردد که معرفت نفس، نقطۀ آغازین همۀ معارف دیگر است. نتیجهگیری: منظور از معرفت نفس، شناخت ویژگیها، مبدء و معاد، ارزش وجودی و هدف آفرینش خود است و منظور از تلازم معرفت نفس با معرفت رب، این است که اگر انسان قبل از سیر در آیات آفاقی خداوند، به مبدء و معاد و ذات و صفات و افعال و هویت و استعدادها و ویژگیها و ابعاد وجودی و هدف آفرینش و موقعیت خود در هستی نیک بنگرد و نیک بشناسد، همین سرمنشأ همۀ شناختهای دیگر از جمله شناخت خدا خواهد بود.
Objective: Since there are several interpretations of the hadith "who knows himself knows verily of God" the purpose of this research is to examine the meaning of self-knowledge and its connection with God's knowledge. Method: met synthesis (synthesis of qualitative studies) helps to obtain a new theory about the meaning of self-knowledge and the method of self-knowledge over the knowledge of God is realized by considering all opinions. 12 researches were selected by examining Ph.D. and m.a studies as statistical population. Results: Investigations showed that all perceptions of the meaning of self-knowledge and its connection with God's knowledge come back to the fact that self-knowledge is the starting point of all other knowledge. Conclusion: it was found that self-knowledge means knowing the characteristics, origin, and resurrection, Existential value and the purpose of creation is one's self, and if a person, before seeing in God's universal verses, looks at the origin, resurrection, essence, attributes, actions, identity, talents, characteristics, existential dimensions, the purpose of creation, and his position in existence, one knows well, this will be the source of all other knowledge, including the knowledge of God.