چکیده:
دانش نشانهشناسی معاصر درپی بررسی نشانهها و زبانهای ارتباطی اعم از بیکلام و کلامی است. نیروهای بصری در هنرهای تجسمی (بصری) نمونهای از زبانهای ارتباطی بیکلاماند که قادرند اطلاعاتی را انتقال دهند که گاه از عهدۀ کلمات خارج است. بیتردید قرآن کریم به مثابۀ والاترین معجزۀ مکتوب، افزون بر رمزگان زبانی، ضمن تصاویر هنری شگرف خویش، از برخی نیروهای بصری نیز بهمنظور افادۀ پیام الهی سود جسته است. بدین تصور، پژوهش حاضر سعی دارد تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی وتکیه بر دانش نشانهشناسی ضمن بازخوانی داستان حضرت آدمعلیهالسلام در دو سورۀ بقره وطه نیروهای بصری و رمزگان زبانی آن را بهعنوان نشانههای ارتباطی مورد مداقه قرار دهد و نقش داستانهای قرآن را بهعنوان یک جهانزیست ذهنی در چگونگی خلق روایت بصری از یک روایت کلامی به نمایش بگذارد. بررسی دادههای قرآنی نشان میدهد که اصحاب هنرهای تجسمی میتوانند از داستان حضرت آدمعلیهالسلام نیروهای بصری متعددی را نظیر کنتراست، تکرار تکاملی، زاویۀ دید، کادراژ وغیره بهعنوان نشانههای غیرکلامی استخراج نمایند. همچنانکه میتوانند بر کاربست هدفمندانۀ واژگانی نظیر "هبوط"، "نبا"، حرف تعریف وغیره بهعنوان واژگانی حاوی نیروهای بصری، متمرکز شوند و در نهایت از یک روایت کلامی محض، بهعنوان مادۀ خام هنرهای تجسمی، روایات بصری شگرفی خلق کنند.
Contemporary semiotic knowledge seeks to study the signs and languages of communication, both verbal and verbal. Visual forces in visual arts are an example of communication languages that are capable of transmitting information that is sometimes out of the question. Certainly, the Holy Qur'an, as the highest written miracle, has, in addition to its linguistic codes, also used some of its visual arts to transmit divine message. Accordingly, the present research tries to examine it as a sign of communication using the descriptive-analytical method and the methodology of semiotics while revising the story of Adam in two surah Baqara and Taha's visual forces and linguistic codes. And to show the role of the stories of the Qur'an as a subjective universe in how to create a visual narrative of a verbal narrative. The study of Quranic data shows that The companions of visual arts can draw from the story of Adam various visual forces such as contrast, evolutionary repetition, angle of view, Kadrage, etc. as non-verbal signs, As well as focusing on the meaningful use of lexicals such as "Hobut= Down", "Naba= News", definitions, etc. as words containing visual forces, ultimately create a dramatic visual narrative from a pure verbal narrative as a raw material of visual arts.