چکیده:
پژوهشگران قرآنی در سدههای پس از عصر نزول قرآن، همواره در تلاش برای تبیین وجوه زیباییشناسی آیات قرآن کریم بودهاند. یکی از ابزار زیباییآفرینی در قرآن، استعاره است که در علم بلاغت و بیان، دامنهی بررسیهای گستردهای را پیرامون آن میتوان یافت. تمرکز این بررسیها، بر وجوه لفظی زیباییآفرینی استعاره بوده است. با ظهور علوم شناختی و نظریهی استعارههای مفهومی، مطالعات گستردهای پیرامون تمایز این استعارهها با استعارههای سنتی شکل گرفت و پژوهشگران علوم شناختی، دست به بازخوانی متون مختلف در پرتو این نظریه زدند.در این پژوهش که گردآوری اطلاعات آن به صورت کتابخانهای بوده و به روش توصیفی تحلیلی و با تجزیه و تحلیل کیفی انجام شده است، با مفروض گرفتن این نکته که آیات قرآن، شامل استعارههای مفهومی هستند، به دنبال نشان دادن این مطلب هستیم که استعارههای مفهومی قرآن کریم علاوه بر حیثیت شناختی، دارای وجه زیباییشناختی نیز میباشند. بنابراین علاوه بر لفظ قرآن، فضاهای مفهومی آن نیز که مبتنی بر استعارهها شکل گرفتهاند را میتوان واجد حیثیت زیباییشناسانه دانست. در نهایت، تصویرسازی آیات قرآن کریم را به عنوان تبیینی برای سازکار این ویژگی فضاهای مفهومی قرآن کریم معرفی مینماییم.
Quranic scholars have always sought to explain the aesthetic aspects of the Holy Qur'an verses in the post-Qur' centuries. One of the aesthetic tools in the Qur'an is the metaphor that a domain of extensive reviews about that can be found in the field of rhetoric science. The focus of these studies has been on the literal aspects of metaphors. With the advent of cognitive science and the theory of conceptual metaphors, extensive studies have begun to distinguish these metaphors from traditional metaphors and cognitive scholars have revised various texts in the light of this theory.In this research which the data collection is library-based and has been done by a descriptive-analytical method with qualitative analysis, we try to show that the conceptual metaphors of the Holy Qur'an also have aesthetic value, assuming that the verses of the Qur'an contain conceptual metaphors. Thus, in addition to the Qur'an, its conceptual spaces, which are based on metaphors, can also be considered beautiful. Finally, we present the depiction of the verses of the Holy Quran as an explanation for the adaptation of this feature to the conceptual spaces of the Holy Quran.