چکیده:
چند دههی اخیر دورهی رشد سریع ادبیّات کودکان در ایران است. در این دوره مولفان و مترجمان تعداد چشمگیری از متون مختلف را برای کودکان تالیف و ترجمه کرده اند. تاریخ ادبیّات کودک ایران نشان میدهد که پیشرفت آن توام با چه حساسیتی بوده است. و در مدتی بس کوتاه ادبیّات کودک این سرزمین در زمان کودکی خود از کودک فاصله بسیار داشت و به جای آنکه ادبیّات کودکان باشد، ادبیّات کودکانهای بیش نبود. از آن زمان تا کنون سیری را که پیموده همواره به جهت رشد و توسعه و توجه به جهان خاص کودک و تخیلات او بوده است. وظیفهی این ادبیّات کشف واقعیت با تمام غنای آن برای کودک و همچنین تخیل و آفریندگی فکری اوست. در این پژوهش به بررسی نقش و شخصیّت زن در داستانهای ادبیّات کودک و نوجوان«سوسن طاقدیس» و «مینو کریم زاده» میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
«بررسی نقش و شخصیّت زنان در داستانهای ادبیّات کودک و نوجوان(سوسن طاقدیس، مینو کریم زاده)» دکترمحمدعلی پشت دار( رویا گودرزی(( چکیده چند دههی اخیر دورهی رشد سریع ادبیّات کودکان در ایران است.
با توجه به آن که نخستین سالهای کودکی با قصّهگویی و شعر خوانی والدین برای بچهها همراه است کودکان و نوجوانان در دوران تحصیل نیز نمی توانند از تأثیر قصّه برکنار باشند.
یکی از نقشهای مهم جامعه شناسی، نقش هایی است که زنان در این داستانها به عهده دارند، زن به عنوان یکی از محورهای مهم زندگی اجتماعی، میتواند در فرهنگ و آثار یک کشور نیز جایگاه ویژهای داشته باشد.
«مینو کریم زاده» در داستان هایش نگرش زنانه دارد، ارزشها و ویژگی زنان را موضوع کار خود قرار داده است.
ویژگی عمدهی این دوره توجه به نیازهای کودکان و رشد ادبیّات ویژهی آنان در برابر آثار ترجمه شده است.
دختران و پسران در این داستان در موقعیتهای برابر حرکت کنند،حرف میزنند، برای نمونه به موقعیت دو خواهر و دو برادر قبل از رفتن شبانه به بیابان اشاره میشود: «نیمه شب توی ایوان در زیر پشه بندهای کوچک و بزرگ همه به ظاهر خواب بودند.
کتابهای بررسی شده در آثار «مینو کریم زاده» که در این پژوهش به کار رفته است شامل:«نگاهی رو دریا»، «وقتی یلدا نبود»می باشد.
در این داستان بیان حالات درونی یک مادر در مواجهه با بحران به خوبی توانسته ویژگی عام مادرانه، مثل خود فراموشی، بردباری و زندگی برای دیگران را نشان دهد و کاوشی در نوع خویش داشته باشد.