چکیده:
دربارهی هرمزگان و شکلگیری ادبیّات آن جای سخن بسیار است. توجّه به موضوعیّت شعر، فارغ از دغدغههای سیاسی و مسائل دیگری چون تعهّد اجتماعی (البتّه در قالب شعری آن نه در ذات و ماهیّت شعر)، از مشخصات شعری گویندگان این دیار است. از طرفی ساده گویی، صمیمیّت، استفاده از امکانات زبان روزمره، توجّه به عناصر عادی و معمولی زندگی، پرهیز از لحن «آرکائیک و اساطیری» و استفاده از عنصر طنز، از جمله خصوصیّات برجستهی سرودههایی است که به شدّت مورد توجّه قرار گرفته است.
اشعار شعرای استان هرمزگان علیرغم شباهتهایی که به هم دارد، تضاد و تفاوتهایی نیز با هم دارد. به طور قطع بدون استفاده از فضای دیالوگ و گفتگو - که وجوه مختلف آن را به توصیف و تجزیه و تحلیل در میآورد- شناخت ویژگیهای سخن آنان امکان پذیر نیست. «تصاویر خیال» در آثار شناخته شدهی سرایندگان هرمزگانی بعدها وارد دورهی دیگری میشود و رنگ تازهای نیز به خود میگیرد چنان که شاعر بیشترین کوشش شعری را در خلق تصویری تازه میگذارد، چرا که، از ویژگیهای بارز شعری «داشتن یک تصویر نو و تازه» است. در این پژوهش از شیوهی مطالعهی کتابخانهای استفاده شده و این مقاله سعی دارد ابتدا به پیشینه و شکلگیری شعر هرمزگان پرداخته، سپس از منظر زیباشناختی و صور خیال(تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه)در علم بیان ابتدا به تعاریف اصطلاحات مزبور پرداخته، پس از آن به تجزیه و تحلیل و بازشناسی جنبههای زیباشناسی و تصویر پردازیهای شاعرانهی شعرای هرمزگانی بپردازد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش از شیوهی مطالعهی کتابخانهای استفاده شده و این مقاله سعی دارد ابتدا به پیشینه و شکلگیری شعر هرمزگان پرداخته، سپس از منظر زیباشناختی و صُوَرِ خیال(تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه)در علم بیان ابتدا به تعاریف اصطلاحات مزبور پرداخته، پس از آن به تجزیه و تحلیل و بازشناسی جنبههای زیباشناسی و تصویر پردازیهای شاعرانهی شعرای هرمزگانی بپردازد.
وی پس از انقلاب 57 و تحوّلات اجتماعی با نسل نوینی فعّالیّت خود را تداوم بخشید و به شعر نگاه جدّی تری پیدا کرد و اوّلین مجموعهی شعرش را به نام « یکی هم این است» در نشر چیچیکا به چاپ رساند.
از این رو انقلاب تحوّلات عمدهای را از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایجاد کرد و فضای سرکوب و اختناق را در جامعه از بین برد و باعث گردید نقش استان ساحلی هرمزگان در کشور پررنگ تر شود و از آن میان نسلی تازه سر برآورد و مطالب نوینی را بیان نمایند؛ و با توجّه به این که از نسلهای گذشته ادبیّات مدرّن کمتر آثار مکتوبی و آن هم به صورت جَسته و گریخته در نشریات باقی مانده بود.
بحث اصلی و تحلیل تصاویر خیال در آثار شعرای هرمزگان ابراهیم منصفی(رامی) ابراهیم منصفی از شاعران نوپرداز معاصر هرمزگانی و ملّی است که در شعر کهن نیز سرودههایی در کارنامهی خود دارد.
حسن کرمی زاده حسن کرمیزاده یکی دیگر از گویندگان و شاعران ارزشمند هرمزگانی است که کلامش بیشتر لحن حماسی و اساطیری دارد و همین خصوصیّت باعث شده است که تشبیهات حماسی و تلمیحی در شعرش دارای بسامد بالایی است که این خود پشتوانهی فرهنگی وسیعی را از ایران باستان و کتابهای مقدس (قرآن، تورات، انجیل) و فرهنگ بومی شاعر در بر دارد.