چکیده:
فخرومدین به شبکههای درون حصار و اماکن مذهبی گفته میشود که به صورت مشبکهایی تکرار شوند. این گونه دیوارها را با قطعات گل پخته به اشکال هندسی و غیر هندسی ساختهاند و چون در فواصل آنها حفرههایی پدید آمده، کوشیدهاند که فرم آنها نیز زیبا باشد. در دوران اسلامی ایران، بناهای آرامگاهی و مقابر پس از مساجد، در شمار مهمترین آثار معماری و شهرسازی، جای میگیرند. ساخت این بناها از سده چهارم هجری قمری، آغاز و با فراز و فرودهایی تا عهد صفویه، ادامه مییابد. به گواهی آثار بازمانده، دوره ایلخانان در ایران را میتوان دوران اوج رواج و رونق ساخت «فخرومدین» در بناهای آرامگاهی دانست. در این نوشتار، تعدادی از بناهای آرامگاهی به جامانده از دوره ایلخانی، تیموری و صفوی موردبررسی تطبیقی قرار گرفته است. جستار این پرسش اصلی را که فخرومدین چه سیر تحولی را در دوران اسلامی با تاکید بر سه دوره مذکور، طی نموده است و کاربرد آن، در تطبیق با هم چگونه قابل تشریح و ردگیری است؟ دنبال مینماید. این پژوهش، ترکیبی از دو نوع روش پژوهش کیفی و کمی و به روش توصیفی- تحلیلی بر پایه استدلال منطقی، انجام شده است. جمع آوری دادهها، ازطریق مطالعه کتابخانهای و اسناد معتبر تاریخی و بررسی تصاویر و مراکز اسناد صورت گرفته است. در این راستا ابتدا پیشینه تاریخی و مبانی نظری مبحث مورد بررسی قرار گرفته است. سپس تمامی گونههای فخرومدین در مقابر سه دوره ایلخانی، تیموری و صفوی (درمجموع 25 نمونه موردی) با توجه به الگوهای هندسی، محل قرارگیری و مصالح به کار برده شده در ساخت آنها تحلیل شده است. نتیجه مطالعه تطبیقی نشان میدهد که «فخرومدین» در قالب هفت شاخصه کالبدی-معنایی تدوین شده است. این شاخصهها شامل: معنویت، شفافیت، آسایش محیطی، امنیت، تعامل بصری، محرمیت و زیبایی هستند و مشخص شد که در دوره ایلخانی، شاخصههای «معنویت» و «تعامل بصری»، در دوره تیموری، شاخصههای «آسایش محیطی» و «تعامل بصری» و در دوره صفوی، شاخصههای «معنویت» و «آسایش محیطی» مورد تاکید بوده است.
Fakhr and Madin are the networks inside the fence and religious places that are repeated in the form of grids. Such walls are made with pieces of baked clay in geometric and non-geometric shapes, and because holes have appeared between them, they have tried to make their form beautiful as well. In the Islamic era of Iran, mausoleums and tombs after mosques are among the most important works of architecture and urban planning. The construction of this building began in the fourth century AH and continues with ups and downs until the Safavid era. According to the surviving works, the Ilkhanate period in Iran can be considered as the peak period of the popularity and prosperity of the construction of “Fakhr and Medin” in tomb buildings. In this article, a number of tomb buildings from the Ilkhanid, Timurid and Safavid eras are comparatively studied. The paper follows the main question of what evolution Fakhr and Madin have undergone in the Islamic period with emphasis on the three mentioned periods, and how its application can be explained and traced in comparison? This research is a combination of two types of qualitative and quantitative research methods and descriptive-analytical method based on logical reasoning. Data collection was done through library study and valid historical documents and review of images and documentation centers. In this regard, first, the historical background and theoretical foundations of the topic have been examined. Then, all the types of Fakhr and Madin in the tombs of the three Ilkhanid, Timurid and Safavid periods (a total of 25 case studies) have been analyzed according to the geometric patterns, location and materials used in their construction. The result of a comparative study shows that “Fakhr and Madin” has been compiled in the form of seven physical-semantic indicators. These characteristics include: spirituality, transparency, environmental comfort, security, visual interaction, privacy and beauty, and it was found that in the Ilkhanate period, the characteristics of “spirituality” and “visual interaction”, in the Timurid period, the characteristics of “environmental comfort” and “Visual interaction” and in the Safavid period, the characteristics of “spirituality” and “environmental comfort” have been emphasized..