چکیده:
سابقه و هدف: خیانت زناشویی ارتباط جنسی و عاشقانه یا عاطفیای تعریف میشود که موجب پیمانشکنی فرد نسبت به رابطۀ زناشویی خود میشود و یکی از رخدادهای مخرب در روابط صمیمی شناخته میشود و اغلب به آشفتگی، اختلاف، انحلال و طلاق منجر میگردد. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین ابعاد شخصیتی با گرایش به خیانت زناشویی بر اساس نقش واسطهای باورهای دینی و مذهبی صورت گرفته است.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش تمامی زوجین متاهل شهر تهران در سال۱۴۰۰ بود که ۳۵۰ نفر از آنان بهروش نمونهگیری دردسترس برای نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة شخصیتی پنج عاملی نئو (مککری و کاستا)، پرسشنامة گرایش به خیانت زناشویی بشیرپور و همکاران و پرسشنامة نگرش مذهبی گلریز استفاده شد. بهمنظور آزمون الگوی پژوهش از روش تحلیل مسیر بهروش بیشینۀ احتمال استفاده شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: بر اساس نتایج، ویژگیهای رواننژندی بهصورت منفی و برونگرایی، اشتیاق به تجارب تازه، توافقپذیری و وظیفهشناسی بهصورت مثبت بر باورهای دینی و مذهبی اثر مستقیم داشت. همچنین باورهای دینی و مذهبی بهصورت منفی بر گرایش به خیانت زناشویی اثر مستقیم داشت. رواننژندی هم بهصورت مستقیم هم بهصورت غیرمستقیم و با واسطهگری باورهای دینی و مذهبی بر گرایش به خیانت زناشویی تاثیر داشت. بر اساس نتایج بهدستآمده ۵/۴۷% از واریانس باورهای دینی و مذهبی و ۵/۷۶% از واریانس گرایش به خیانت زناشویی توسط متغیّرهای الگو تبیین شد.
نتیجهگیری: باورهای دینی و مذهبی میتواند تاثیر منفی بر گرایش به خیانت زناشویی بین زوجین داشته باشد. زندگی بدون تعارض در سایۀ توجه به مسائل معنوی و پرورش اعتقادات مذهبی است. ارزشها به زندگی معنا میبخشند و در مواجهه با بحرانهای زندگی مانند غم و اندوه، فقدان و سوگواری بهعنوان پناهگاه عمل میکنند. مسائل معنوی و پرورش اعتقادات مذهبی به زوجها دستورالعملهایی دربارۀ نحوۀ برخورد و حلوفصل تعارضها ارائه میکند.
Background and Objective: Marital infidelity is defined as a sexual, romantic, or emotional relationship, which causes a person's infidelity towards its marital relationship and is known as one of the destructive events in intimate relationships and often leads to turmoil, dispute, dissolution, and divorce. Therefore, the present study aimed to investigate the relationship between personality dimensions and marital infidelity based on the mediating role of religious beliefs. Methods: The sample population was all married couples in Tehran in 2021, of whom 350 were selected by accessible sampling method. For data collection, McCree and Costa’s NEO-Personality Inventory-Revised, Bashirpour et al.’s Marital Infidelity Tendency Questionnaire, and Golriz’s Religious Attitude Questionnaire were used. In order to test the research model, the path analysis method was used by the maximum probability. In this study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests. Results: Based on the results, neuroticism had negative and extroversion, openness, agreeableness, and consciousness had positive effects on religious beliefs. Also, religious beliefs had a negative effect on marital infidelity. The neuroticism both directly and indirectly, affected the tendency toward marital infidelity with the mediating role of religious beliefs. According to the results, 47.5% of the variance in religious beliefs and 76.5% of the variance in marital infidelity were explained by the variables of the model. Conclusion: It can be stated that religion and religious beliefs can have a negative impact on marital infidelity. The key to living without conflict is to pay attention to spiritual issues and to cultivate religious beliefs. Values give meaning to life and act as a refuge when faced with life crises such as sadness, loss, and mourning. Religion provides couples with instructions on how to deal with and resolve conflicts when they arise.