چکیده:
سابقه و هدف: نشانگان ایمپاستر که شیوع نسبتا بالایی در دانشجویان دارد با پیامدهای متعدد اجتماعی، روانی و اقتصادی همراه است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نشانگان ایمپاستر در دانشجویان بر اساس سرمایۀ روانشناختی و معنویتگرایی انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری تمامی دانشجویان دختر دانشگاه پیامنور مرکز اسلامآباد غرب در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از میان آنان با روش نمونهگیری دردسترس تعداد 202 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامههای ایمپاستر، معنویتگرایی و سرمایۀ روانشناختی پاسخ دادند. تحلیل دادهها با شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه انجام شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین نمرۀ کل سرمایۀ روانشناختی (607/0-=r و 014/0=P) و هر یک از ابعاد آن شامل خودکارآمدی (21/0-=r و 002/0=P)، خوشبینی (17/0-=r و 004/0=P)، تابآوری (10/0-=r و 004/0=P) و امید (11/0-=r و 005/0=P) با نشانگان ایمپاستر در دانشجویان دختر همبستگی منفی و معناداری وجود داشت. این ارتباط بین نمرۀ کل معنویتگرایی (498/0-=r و 008/0=P) و ابعاد خودآگاهی (10/0-=r و 014/0=P)، عقاید معنوی (07/0-=r و 016/0=P)، فعالیت معنوی (05/0-=r و 022/0=P) و نیاز معنوی (05/0-=r و 013/0=P) نیز معکوس و معنادار بود. علاوهبراین، ضرایب رگرسیون نشان داد که متغیّرهای پیشبین با هم 39% از واریانس نشانگان ایمپاستر را تبیین کردند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود در مراکز آموزشی و شغلی بهمنظور ارتقای کیفیت تحصیلی و روانشناختی اعضا، علاوهبر بهبود سرمایۀ روانی به نقش معنویت و سازههای اسلامی نیز بیشتر توجه گردد.
Background and Objective: Impaster syndrome, which has a relatively high prevalence in students, is associated with numerous social, psychological and economic consequences. Therefore, this study was conducted with the aim of prediction of Impaster Syndrome in female students based on psychological capital and spirituality. Methods: The research design was correlational. All female students of Payame Noor University in the center of Islamabad-e-Gharb made up the population of this study, out of whom 202 were selected by available sampling method, They answered Imposter, spiritualism, and psychological capital questionnaires. Data analysis was performed using descriptive statistics, correlation coefficient and multiple regression. In this study, all ethical considerations were taken into account and the authors reported no conflict of interests. Results: The results showed a significant negative correlation between the total score of psychological capital (r=-0.60, P=0.014) and also each of its dimensions including self-efficacy (r=-0.21, P=0.002), optimism (r=-0.17, P=0.004), resilience (r=-0.10, P=0.004) and hope (r=-0.11, P=0.005) with Impaster syndrome in female students. There was also an inverse and significant relationship between the total score related to spiritualism (r=-0.49, P=0.008) and the dimensions of self-awareness (r=0-.10, P=0.014), spiritual beliefs (r=-0.07, P=0.016), spiritual activity (r=-0.05, P=0.022) and spiritual need (r=-0.05, P=0.013). Regression coefficients also showed that the predictor variables together explained 39% of the variance in Impaster syndrome. Conclusion: According to the results, it is suggested that more attention be paid to the role of spirituality and Islamic structures to improve the educational and psychological quality of members in educational and professional centers, besides improving psychological capital.