چکیده:
آقای اوحدی علل فراگیری و شیوع ماتم و سوگ بین ملت ایران را بررسی و چهار عامل را ذکر میکنند که عبارتند از: مورد هجوم قرار گرفتن ایران در دورههای مختلف تاریخی، ویژگیهای جغرافیای و اقلیمی ایران، ساختار جمعیتی ایران و ساختار بیمار اقتصادی ایران. وی ورود اسلام به ایران را در کنار حمله مغولان قرار میدهد و از بابک خرم دین، ابومسلم خراسانی و یعقوب لیث صفاری به عنوان دلاوران ایرانی یاد میکند که در صدد بازگرداندن شادی به ملت ایران بودند امّا موفق به این کار نشدند.
خلاصه ماشینی:
به زیر پوستین مرگستایى و زندگىگریزى ما ایرانیان بهنام اوحدى ###############28###############ماهنامه فردوسى، ش 64، اردیبهشت 87 آقاى اوحدى علل فراگیرى و شیوع ماتم و سوگ بین ملت ایران را بررسى و چهار عامل را ذکر مىکنند که عبارتند از: مورد هجوم قرار گرفتن ایران در دورههاى مختلف تاریخى، ویژگىهاى جغرافیاى و اقلیمى ایران، ساختار جمعیتى ایران و ساختار بیمار اقتصادى ایران.
وى ورود اسلام به ایران را در کنار حمله مغولان قرار مىدهد و از بابک خرم دین، ابومسلم خراسانى و یعقوب لیث صفارى به عنوان دلاوران ایرانى یاد مىکند که در صدد بازگرداندن شادى به ملت ایران بودند امّا موفق به این کار نشدند.
در این میان، جنگهاى پرشمار هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان بىاثر نبودهاند، اما فرو داشته شدن (تحقیر) سترگ بنیادین از دو یورش عرب و مغول پدید آمد.
آن هنگام هم که دوره رنسانس و روشنگرى و دانایى در این سرزمین با انقلاب مشروطه آغاز شد، استبداد صغیر با پشتوانه و نیروى قزاقان روس آن را به توپ بست و تحقیر ملى بار دیگر از سوى خودى و ناخودى تکرار شد.
اشغال ایران از سوى متفقین و تبعید آسان و بىدردسر شاه تحقیر را بار دیگر در ذهن جمعى ایرانیان در آستانه تجدد یادآور نمود.
اما فرو داشتن و تحقیر ملت تنها از سوى بیگانه رخ نداده است.
گریز خود ملت از آزادى و اختیار نیز در این بدبختى سهم سترگى داشته است.
در این سرزمین آب همواره سرچشمه شادى بوده است و بىآبى مایه مشکلات معیشتى و مصیبتهاى زندگى.
اگر مراد ایشان فقط بزرگداشتهایى است که در ایران از طرف بازماندگان براى کسانى که از دنیا رفتهاند انجام مىشود، این منحصر به مردم ایران نیست.