چکیده:
در ارتباط با حجیت بناء عقلاء دو دیدگاه عمده وجود دارد ؛ برخی معتقدند بنای عقلاء در صورتی حجت است که مورد تایید معصوم (ع) قرار گرفته باشد ، بر این اساس مشروعیت بناء عقلاء در عصر حاضر را باید با احراز تایید معصوم (ع) ثابت کرد. اما عده ای دیگر بناء عقلاء را از آن جهت که مبتنی بر فطرت اجتماعی عقلایی است ، نیازمند به تایید و امضاء معصوم (ع ) ندانسته و بر اساس قاعده ملازمه حکم به مشروعیت آن می دهند. نکته دیگر حجیت بناء عقلاء در عصر « جهانی شدن » است. آیا می توان برای آن جایگاهی قائل شد ؟ آیا بناء عقلاء با توجه به مفهوم سازی هایی که از آن شده می تواند پاسخگوی تحولات اساسی و شگرف عصر ما باشد؟ ارتباط « بناء عقلاء » و « اخلاق جهانی » را چگونه می توان تبیین کرد؟ از آنجایی که ماهیت بنای عقلاء مبتنی بر « عقلاء بماهم عقلاء » به عنوان قضیه طبیعیه و فطرت اجتماعی عقلایی است ، از اینرو حجیت آن بر پایه یک ارتکاز و طبع عقلایی می باشد نه همزمانی و معاصرت آن با عصر شارع. بنابراین بناء عقلاء عبارت است از «اعتبار جماعت و توافق جهانی بر اصول اخلاقی – عقلانی پذیرفته شده » و بدین وسیله می توان ، با وحدتی که در مفهوم بناء عقلاء به وجود می آید ، کثرت گرایی اخلاقی و حقوقی را حل کرد
There are two views which relate to the reasonable basis of wisemen. Some believe the basis of wisemen is a reason when innocent people accept it. On this basis، we should prove that the basis of wise men relates to the innocent people's acceptance.
But others believe there is no need to their acceptance.
Because they think the basis of wisemen is based on reasonable social nature and they know it according to continuous principle. other point of wise men's reasonable basis is world wide fame. Can we find a place for it? How can we recognize the relationship btw the basis of wisemen and global behaviour. Since، there is a case that the wise men are wise، we can prove the reasonable basis of wisemen. Hence، it means the community esteem and global acceptance according to the behavioural- reasonable prinicple and thus wecan explain legal a behavioral superfluity.