چکیده:
نهج البلاغ علاوه بر جذابیتهای بسیار معنایی و تعلیمی از وجههء هنری ویژهای نیز برخوردار است. چنین انتظار میرود که کلمات قصار در این اثر ارجمند فقط از بعد معنایی حائز اهمیت باشد و به دلیل محدودیت فضا نمود هنری قابل اعتنایی نداشته باشد اما با بررسی بیشتر به این نتیجه میرسیم که این بعد از کلام حضرت نیز از بلاغت عالی و اعجاز هنری کلام وی حکایت میکند بنابراین در این مختصر کلمات قصار نهج البلاغه را از سه منظر آهنگ،تصویر و معانی مورد بحث قرار میدهیم.
خلاصه ماشینی:
"سال سوم-بهار و تابستان 4831نگاهی کوتاه به صبغهء هنری کلمات قصار حضرت علی در نهج البلاغه
نهج البلاغ علاوه بر جذابیتهای بسیار معنایی و تعلیمی از وجههء هنری ویژهای نیز برخوردار است.
از کلام حضرت نیز از بلاغت عالی و اعجاز هنری کلام وی حکایت میکند بنابراین در این مختصر
این ساخت دلانگیز است و صور خیال و بلاغت و زبان محکم و پرصلابت از وجوه دیگر آن
دیرین او با کلام وحی موجب شده است که علی(ع)در میدان شکوهمند سخن خویش،
این ساخت جاندار و توانمند،از یکسو توازن و هماهنگی بینظیری دارد که از رهگذر واجآرایی،تکرار حروف،تکرار هجاها و الفاظ پدید آمده و انواع جناس و سجع و تناسب و...
ساخت هنری کلمات قصار نهج البلاغه را میتوان در سه بعد مورد بحث و بررسی قرار
جناس لفظ نیز در کلمات قصار مولا بسیار یافت میشود و جالب اینکه علاوه بر این
گاهی نیز سجع مطرف در کلام حضرت دیده میشود و بر موسیقی سخن او میافزاید:
خودداری نموده به دومین مقولهء آفرینش هنری در کلام حضرت علی یعنی بعد 2-تصویر
مجازا به معنی بینی است و از مجازهای بسیار زیبا و شگفتانگیز و فراهنجار کلام مولا میباشد و تنها به ذهن خلاق امام میرسد که از امکانات زبانی چنین بهرهای ببرد و کلمه یا کلماتی را
بسیاری از کلمات قصار حضرت علی،حکم مثل سایر را پیدا کرده است اما نمود
را به حد اعلای آن رسانده است و این امر،در سخنی که ضرورتا ایجاز را میطلبد و مجال هنرنمایی در آن بسیار اندک است،مسألهای پیشپاافتاده و ساده نیست و برای هرکسی قابل"