چکیده:
این مقاله1،ترجمهء نوشتار اندیشمند معاصر امریکایی،کنث ریچارد سامپلس2در باب نقد پلورالیسم دینی است.وی در زمینهء مطالعات دینی صاحب نظر و دارای کتابها و مقالات فراوانی است.3نویسنده در این مقاله،پس از بررسی اجمالی پلورالیسم دینی،به نقد دیدگاه جان هیکـ-هموطن خود-در این مورد پرداخته و پارادوکسهای معرفت شناختی آن را آشکار کرده و در پایان مقاله در صدد دفاع عقلانی از انحصار گرایی مسیحی بر آمده است.در این نوشتار،پس از ترجمه و پیش از پرداختن به نقد دیدگاه کنث آر.
سامپلس در مورد انحصار گرایی مسیحی،به شرح نکات مفید در تنویر مسئلهء مورد بحث پرداخته شده و در پایان به اختصار دیدگاه اسلام در مورد کثرت گرایی حقانیت و صدق ادیان و نجات پیروان آنها بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
"به راستی چه دلیلی داریم که خداوند نامتناهی تنها یک تجلی دارد و آن تجلی منحصر به فرد خدا در عیسی مسیح(علیه االسلام)است تا همین امر سبب گردد مسیحیت محمل دین حق باشد و تنها مسیح(علیه السلام)زمینهء آشتی با خداوند را فراهم آورد؟!چرا خداوند نامتناهی به گونههای متفاوت و متناسب با درون مایههای فرهنگی در فرهنگهای مختلف در افراد پاک و مخلص-که در طی تاریخ کم نیز نبودهاند- تجلی نکند تا بدین وسیله راه رستگاری را به همهء انسانها بنمایاند؟افزون بر این چه دلیلی وجود دارد که تلاش انسانی برای نجات بالمرة محکوم به شکست است و[با کدام دلیل]تکیه بر فیض خداوندی و تجلی او را در تقابل با نقش خلاقانه و صادقانهء انسانها به شمار آوردیم(کالین،ص 265-261)؟ 5)اعلامیهء شورای دوم واتیکان(1965-1963)«نجات را شامل کسانی نیز که از سر اخلاص در طلب خداوند هستند-ولی نسبت به مسیح و کلیسای او جاهلند- میداند»و این مطلب که با ادعای انحصار گرایانهء مسیحی کنثآر.
خلاصه هر چند گفتگوی بین الادیان با سعهء صدر و گفتار نیکو بر اساس علم و آگاهی و منطق که به انسجام بین ادیان،به منظور مقابله با شرک و کفر و به همزیستی مسالمت آمیز میانجامد از کارهای بسیار ممودح و پسندیده است که مورد تأکید اسلام نیز میباشند،13اما پلورالیسم دینی به معنای اصطلاحی و رایج آن،بر اساس تفسیر جان هیک،حتی در زادگاه او مرد نقد اندیشمندان مسیحی قرار گرفت و بسیاری از آنان نظریهء جان هیک را در مورد کثرت گرایی ادیان نپذیرفتند."