چکیده:
در سالهای گذشته پلورالیسم دینی به یکی از موضوعات کلامی تبدیل شده است.اهمیت این بحث برای ما از آنجا شروع میشود که عدهای از روشنفکران مسلمان با استناد به برخی آیات قرآن،ادعای تأیید پلورالیسم دینی از نگاه قرآن را دارند.
پلورالیسم دینی به دو نوع«حقانیت»(حقانگاری همه ادیان در زمان واحد)و«نجات»(اهل نجات بودن پیروان ادیان مختلف)تقسیم میگردد. درعینحال پلورالیسم در عرصه تعامل اجتماعی(تساهل و تسامح اجتماعی«تلورانس»)هم یکی از مباحث مربوط به این بحث است.
از نگاه قرآن کریم،بهترین و برترین دین الهی،همان دین مبین اسلام بوده و در زمان حاضر نیز صراط مستقیم در انحصار آن است،آنچه در این مقاله قصد بررسی تطبیقی و نقد و ارزیابی آن را داریم،موضوع «پلورالیسم حقانیت»از نگاه قرآن کریم است که براساس تعداد قابل توجهی از آیات قرآنی و نیز روایات غیرقابلانکار،قابلقبول نیست
Religious pluralism has already changed into one of the major concerns of modern theology. This issue is of much interest for us because some Muslim intellectuals claim that religious pluralism is vindicated by some verses of the Glorious Qur’an.
Religious pluralism appears into two different kinds: the pluralism of truth (that all religions are true) and that of salvation (that the followers of all religion can reach salvation). Pluralism in social transaction (social tolerance)، however، is one chapter of this concern.
According to the Glorious Qur’an، Islam is the best and foremost religion among all in which the Right Path is confined. In what follows، the author has gone to critically reassess comparatively the pluralism of truth to be rejected in the light of the Qur’an and many traditions.
خلاصه ماشینی:
"تذکر این نکته لازم است که انحصار حقانیت در دین اسلام به معنای نفی برخی مطالب
اما از میان مفسران شیخ محمد شوکانی و نیز علامه طباطبایی واژه«کافه»در این آیه را به
آیات نیز پیامبر اسلام بهعنوان فرستاده الهی به سوی اهل کتاب معرفی شده است.
همه اینها مؤید این نکته است که دین اسلام و پیامبر گرامی اسلام نه تنها برای مردم عرب
آن دسته از آیات قرآنی که در آنها رسالت پیامبر اسلام و قرآن کریم بهعنوان کتاب جهانی
حقیقت مطلب نیز همین است،چون آیه شریفه همه اهل کتاب را موردخطاب قرار داده است که
پلورالیسم و حقانگاری همه ادیان است،آیاتی است که در آنها از تغییر دین اسلام و ارتداد از آن
اما درخصوص دیدگاه مفسران فریقین باید بگوییم که آنها در تفسیر همین آیه شریفه صرفا
دلالت آیه شریفه بر برتری دین اسلام از سایر ادیان الهی و غیرالهی است.
مفسران مذهب اهل بیت و اهل سنت در تفسیر همین آیه شریفه بر اخذ پیمان از پیامبران پیشین درخصوص ایمان و تصدیق و نصرت پیامبر اسلام توسط امتهای خود تأکید نمودهاند.
وظیفه پیروان آنها این است که با ظهور رسول و پیامبر جدید به آن ایمان آورند و او را یاری
پیمان از پیامبران الهی در پیروی از پیامبر اسلام نیز دلالت میکند و روشن است که این پیمان
»«للعالمین»در این آیه شریفه نیز دلالت بر جهانی بودن قرآن کریم دارد.
همانا لفظ«العالمین»شامل همه مخلوقات است و آیه نیز دلالت بر این دارد که آن حضرت
تذکر این نکته لازم است که انحصار حقانیت در دین مبین اسلام به معنای نفی برخی"