چکیده:
مناقب ائمّهی اثنی عشریه منسوب به محیی الدین ابن عربی، مناقب و فضائل خاندان نبوی را با زبانی شیرین به تصویر کشیده است؛ این نوشتار فضائل پیامبر اعظم(ص)را بر پایهی این اثر مورد توجّه قرار داده است. از این منظر پیامبر اعظم(ص)اصل وجود در عالم امکان، رساترین برهان بر وجود خداوند متعال، غایت الغایات، روح الارواح و رحمت برای عالمیان است. تعابیر بلند دیگری نیز در شان این یگانهی عالم امکان در آن ذکر شده است. در مجموع آنچه در این اثر نفیس آمده است با احادیث و سخنان خاندان پیامبر و اعتقادات شیعی سازگار است؛ رجوع به سخنان اندیشمندان بزرگ و ژرف اندیش در صحّت این ادّعا تردیدی باقی نمی گذارد.
Manaqib Aemma Ithna Ashariye known to be written by Muhye al-Din Ibn Arabi has introduced and described a lot of perfections of the Household of the Prophet. This paper, relying on Manaqib, has studied special perfections of the Greatest Prophet in fourteen chapters. As is well understood by the work, the Greatest Prophet is known to be the base of being in the world of creation, the strongest reason for the existence of God, the exalted, the end of the ends, the spirit of all sprits and the mercy for all creatures every where.
It should be stated that what has been presented in Mnaqib concerning the Greatest Prophet is in full agreement with sayings of the Household of the holey prophet and with real believes of Shiites; the claim will be proven by deep expressions of great thoughtful scholars.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس خداوند سبحان رتبهی فاعلیت را که معطی کمال کل اهل عالم و واسطهی فیض بودن است به حضرت ختمی(ص) اعطاء نموده است که جمیع ارواح و مظاهر آنها از این نور وجود یافتند، رتبه فاعلیت و تأثیر، همان مقامخلافت الهی است که آن حضرت خلیفة الله و صاحب مقام کن است، لذامیتواند به اذن الله در مادهی کائنات تصرف کند و به محض انشاء، آن فعلمتحقق میگردد.
پس حقیقت ختمی(ص) مظهر اسم «الرحمن» است؛ لذا به او «فالق اصباح» میگویند، او که واسطه فیض وجود است و همه موجودات از تجلیات اویند، و این که جمیع کلمات وجودی به واسطه آن نفس رحمانی او، از عالم علم به عین ظهور یافتند، در این مطالب لطائف فراوانی است که اهل آن میدانند.
فصل دوازدهم: «رحمة للعالمین» رسول گرامی اسلام رحمت رحمانیه حق تعالی بر جمیع موجوداتعالم امکان است، «وما أرسلناک اءلا رحمة للعالمین» (انبیاء، 107) از آنجا که خلافت و ولایت خاتم انبیاء(ص) از ازل حاصل شده و تا ابد باقی است، بنابر آنچه که فرمود: «کنت نبیا وآدم بین الماء و الطین»، وحقیقت این نبوت عبارت است از: اطلاع این نبی به استعداد جمیع موجودات به حسب ذات و ماهیات وحقایق آنها و اعطاء حق هر یک از موجودات به لسان استعدادشان، از حیث انباء ذاتی وتعلیم حقیقی ازلی، که همان ربوبیت وسلطنت کبری است، لذا صاحب این مقام میشود خلیفه اعظم، قطب الاقطاب، انسان کبیر و آدم حقیقی.