خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)آیت الله محمد علی گرامی قمی از مراجع و مدرسین مبرز حوزه علمیهقم،بر این باور است که احساس آزادی عناصری خارج از دایره حوزه ومرجعیت در تفسیر دین،اساسیترین عامل پیدایش گروههای فرقانگونهاست،چرا که اصل اجتهاد و تخصص به مفهوم متداول آن جای خویشرا به تفاسیر ذوقی پارهای از عناصر بیصلاحیت یا کمصلاحیت بدهد،زمینه رقابتی خطرناک فراهم میشود که در نهایت به مسخ معارف دینیمنتهی خواهد شد.
حتی به این سنت که گاهیبرای تشویق کودکان،اجازه میدهندکه آنها برخی از اشعار مذهبی را درمجالس بخوانند،وقعی نمینهادند و* «زمینههای پیدایش فرقان و فرقانگونهگان»در گفتوگوی 2یادآور با آیت الله محمد علی گرامی قمیتفاسیرشان مبتنی برذوقیات بود &%00606ADYG006G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)معتقد بودند که انسانهای فاضل وباسواد باید عهدهدار ذکر مصائب ومناقب اهل بیت باشند.
در واقع انجمن موجبشد کسانی خارج از حوزه تخصصدر دین بروند و سخنرانی دینی کنندو از این جهت،روشنفکران هم جریشدند،چون میدیدند عدهای با ظاهرمعمولی این کار را انجام میدهند،پسآنها چرا باید ملاحظه کنند؟ از دیدگاه شما در میان روشنفکرانچه کسانی راه ارائه برداشتهایناسالم،علم زده و حتی سلیقهایاز دین را همراه کردند و زمینهسازپیدایش گروههائی شبیه به فرقانشدند؟ چندان نیاز به آدرس دادن ندارد.
یادم هست هم در کتاب«مطهرات در اسلام»و هم در مقالهایکه در کتاب«مرجعیت و روحانیت»هست،برای تخفیف مرجعیت واصحاب مراجع نوشته که یک روزبه منزل مرحوم آیت الله بروجردیرفتم و دیدم اینها دور هم نشستهاندو درباره این مسئله بحث میکنند کهاگر کسی یک لنگ غصبی به کمرشببندد و در خزینه حمامی برود و بعدبیاید بیرون،و لنگ را تکان بدهد و آبآن به دیگران بپاشد،آیا غسل دیگرانهم باطل میشود یا نه؟ایشان برایبیاعتبار کردن مرجعیت و روحانیت،از این مثالها زیاد در کتابهایشآورده است."