خلاصه ماشینی:
"نکتۀ جالب توجهآنکه طبق تصریح همان فهرست،تمامی این آثار در دو تدوین عربی و فارسی ارائه دادهشده است:«و مصنف مذکور-اعز الله انصاره-این کتب مذکور هم مفرد مفرد و هممجموعهها از آن هم به عربی و هم به پارسی و هم یک نسخه ازین کتاب بزرگجامع التصانیف رشیدی که شرح آن داده شد که تمامت نسخههای عربی و پارسی در آنمندرج است و فهرست آن موجزا و مجملا در قلم آمد در ابواب البر خویش بر ظاهرشهر تبریز که موسوم است به ربع رشیدی در قبۀ بزرگ که جای آخرت خود را ساخته، نهاده است و اجازت داده که مردم از آن نسخهها نویسند و شرط کرده که از حاصلموقوفات آن ابواب البر،هر سال یک نسخۀ تمام مکمل از مجموعۀ رشیدیه و دیگر کتبکه مصنفات مخدوم-عز نصره-است از هریک بر کاغذ به قطع حال بغدادی لطیف ونیکو بنویسند و به شهری از شهرهای معتبر بلاد اسلام فرستند».
دوروتبا کراوولسکی شخصیت دیگری را نیز به این دو تن اضافه میکند که قائل بهعدم نسخ در قرآن بود:یعنی رشید الدین فضل الله.
آنان بدین طریق از ساحت قرآن در برابر دشمنان آن دفاع میکنند؛زیرا دشمنان اسلام نظریۀ نسخ در قرآن را مورد تعرض قرار داده و آن را دلیل وهناسلام و قرآن میپندارند(عموم مشکلاتی که رشید الدین فضل الله بر نظریۀ نسخ از زباندشمنان اسلام مطرح کرده است،همانهایی است که از سوی مخالفان بداء نیز مطرحشده است).
32 رشید الدین تنها برای صحت عقیدۀ خود در باب تفسیر جدیدی که از سورۀ الکافرونارائه داده بود،مجبور به استفتاء از علما نگردید،بلکه دلیلی وجود دارد که نشان میدهدکه وی از علمای تبریز در خصوص کتاب اول مجموعۀ خود استفتاء کرده بود و البتهاین کار با موافقت سلطان همراه بوده است."