چکیده:
کتاب «تشیع در هند» اثر جان نورمن هالیستر که در شش فصل نوشته شده
با بهرهگیری از منابع کتابخانهای دز هند شامل آثار مستشرقان و اهلسنت و برخی
کتب شیعی گردآوری شده است. در این کتاب نویسنده از منابع دست اول استفاده
نکرده و با این که خواسته به ضورت توصیفی وارد شودء بعضا نظراتی خلاف اجماع
اهل نظر و حتی مستشرقان را آورده است. در این نوشته آراء نویسنده در
مسائلی چون آیه تطهیرء ایمان ابوطالب, جانشینی علی ع تا قرآن از نگاه شیعه.
فرایض دینی» تقیه, درگذشت امام باقرع
تاثیر معتزله بر تشیع و اعتراض به
امامت امام جواد ع به نقد و بررسی گرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
"در تأیید ایننظر محمد حسین زین عاملی تفصیلی به نقل از مورخان اهل سنت آورده میفرماید6: بسیاری از صحابه در زمان رسول خدا برادرش علی علیه السلام را دوستداشتند و محبت علی علیه السلام نزد ایشان از نشانههای ایمان و بغض و دشمنیبا وی از نشانههای نفاق بوده است،اما اسم شیعه در آن روز برای ابو ذر،سلمان،مقداد،و عمار رضی الله عنهم به کار رفت و به آنان اختصاصیافت؛زیرا اینان از اصحاب خاص امام علی علیه السلام بودند و بیش از هرکسبه دوستی و موالات او تظاهر میکردند،تمام هاشمیون و در پیشاپیشآنها عباس بن عبد المطلب آن روز از شیعیان بودند و نیز خذیفه بن یمان،زبیر بن عوام،و حذیقه ذو الشهادتین،ابو التیهان و هاشم بن عتبه بن ابیوقاص،معروف«به هاشم مرقال»ابو ایوب انصاری و ابو سعید خدری-«همان کسی که میگفت:«ما منافقان را در زمان پیامبر نمیشناختیم مگر بهنشانه دشمنی علی بن ابی طالب»7-خالد اموی،ابان اموی،ابو رافع،و عدی بنحاتم طائی،و حجر بن عدی کندی و سعید بن جبیر و عثمان بن حنیف وسهل بن حنیف و ابی بن کعب و براء بن عازب،احنف بن قیس،ثابت بن قیسخطیم،و قیس بن سعد بن عباده،و پدرش،جناب بن ارت،و بلال مؤذنپیامبر صلی الله علیه و اله،عبد الله و محمد پسران بدیل،قرظة بن کعب خزرجی،سلیمان بنصرد خزاعی،حسان بن ثابت،اخنس بن حرث،ابو قتاده انصاری،ابودجانهانصاری و سعد بن مسعود ثقفی عموی مختار،یزید بن نویره-نخستین کسی از(5)-طباطبایی،شیعه در اسلام،ص 29،به نقل از طبری،تاریخ ابی الفداء بدایه و النهایه و غایه المرام."