چکیده:
آقانجفی از جمله صاحب نظرانی است که در مورد یکی از مهم ترین مسائل فلسفی و عرفانی یعنی مساله جایگاه انسان در هستی و ارتباط او با خدا سخن گفته است و از آنجا که به پیروی از افلاطون و ملاصدرا، معتقد به اصالت وحدت و تشکیک وجود است، انسان را موصوف به صفات الهی می شناسد (الا در مورد صفات عزت و تکبر که خاص خداوند است) و وصول حق را کمال مطلوب انسان و سعادت و کمال را غیرقابل انفکاک می داند. انسان در نزد او برتر از همه موجودات و ملائکه، (حتی در عبادت) و خلیفه و جانشین خدا در زمین است. از نظر آقانجفی دل شکسته مومنان جایگاه خداوند است. آقانجفی در حقیقت خداوند را از آن جهت که جامع کمال صفات انسانی است انسان کامل دانسته و با وجود اینکه تاثیر محیط و وارثت را نادیده نگرفته است، نقش اساسی را به فطرت و اختیار می دهد و اراده انسان را در راستای اراده الهی می داند. از نظر او علم الهاماتی غیبی و فیوضاتی باطنی است که از مقام شامخ عقل فعال بر قلوب معموره ریزش کرده و انسان توانایی آن را دارد که از طریق کشف و مشاهده باطنی اندیشه اش را ارتقا بخشد. او به عنوان یک فیلسوف مصلح، در صحنه های اجتماعی،عقاید مذهبی را برای حل و فصل مسائل اجتماعی در یک حوزه فعال فرهنگی به کار بسته و حسن استفاده را می کند.
خلاصه ماشینی:
"E} جایگاه انسان در هستی از نگاه آقا نجفی(ره) دکتر موسی الرضا امین زارعین* کیده {IBآقا نجفی از جمله صاحبنظرانی است که در مورد یکی از مهمترین مسائل فلسفی وعرفانی یعنی مسئلۀ جایگاه انسان در هستی و ارتباط او با خدا سخن گفته است و ازآنجا که به پیروی از افلاطون و ملا صدرا،معتقد به اصالت وحدت و تشکیک وجوداست،انسان را موصوف به صفات الهی میشناسد(الا در مورد صفات عزت و تکبرکه خاص خداوند است)و وصول حق را کمال مطلوب انسان و سعادت و کمال راغیر قابل انفکاک میداند.
؟؟؟خداوند عاشق انسان شد/صغرا\هرعاشقی اسیر است/کبرا\خدا اسیر انسان است5/نتیجه6 کلام آقا نجفی در این باره با تحلیل عارف فرزانه جناب حاج سید محمد حسن علویعریضی شریعتمدار سبزواری از حدیث قدسی(خدا دیۀ انسان است)نزدیک است؛ایشان میفرمایند،خدا عاشق انسان شد ولی اسیر انسان نشد،زیرا ما بندگان،آثار ذاتیخداوند هستیم و خداوند اگر عاشق انسان شد در حقیقت عاشق ذات خود شد و خداونداسیر ذات خویش است.
. خداوند خود،انسان کامل است چنانکه آمد آقا نجفی در شرح دعای صباح و در شرح عبارت"یا من قرب قربا منخواطر الظنون"تصریح میکند که عاقل جامع تمام معقولات است،همچون اجمال وبساطت و معقولات از شئون و تطورات عاقل هستند که ظهور و اشراق حضرت باری تعالی میباشند(همان،ص 36-35)،لذا فهمیده میشود که آقا نجفی چون خداوند راجامع تمام صفات انسان میداند،در واقع خداوند را انسان کامل میداند."