چکیده:
دنیای کنونی عرصه چالش فرهنگ اصیل مبتنی بر خاستگاههای اعتقادی و تجارب تاریخ گذشته با فرهنگ جدید ناشی از دگرگونی دانش و تجددگرایی است. امروزه «حقوق زن» از مهمترین بحثها در عرصه بینالملل است و پاسخ مجامع جهانی به آن، «کنوانسیون رفع تبعیض از زنان» بوده است. تعارض های موجود در این کنوانسیون و پیامدهای آسیبزای آن، نماد ناتوانی بشر در شناخت مقام زن و بیانگر ناکارآمدی جهان امروز در شناخت و عرضه الگوی صحیح برای تعالی و پیشرفت زنان است.
اسلام در مواجه با مسئله حقوق زن، با پذیرش حضور اجتماعی و ارزش مقام وی، مشکل زنان امروز را در معرفت نیافتن به هدف نهایی شان مییابد. از این رو، بررسی کنوانسیون بر مبنای دین اسلام میتواند اصولی راهگشا برای جامعه بشری در تبیین هدف واقعی برای دستیابی به جایگاه حقیقی زنان ارائه دهد.
بر پایه تعارضات موجود میان اصول اسلامی و مفاد کنوانسیون، روح حاکم بر کنوانسیون و تفکر اسلامی غیرقابل تلفیق است. در تفکر اسلامی راهکار دست یافتن زنان به جایگاه حقیقیشان تناسب حقوق است نه تشابه حقوق و اسلام تساوی حقوق را در تناسب آن با فطرت انسان میداند و با تشابه بیپایه آن مخالف است.
خلاصه ماشینی:
"تعارض مفاد کنوانسیون با قرآن برخی موارد کنوانسیون با دستورهای صریح قرآنی که سند و حجت مشترک جوامع اسلامی است، در تعارض است؛ موارد چون وجوب حجاب برای زنان، حرمت نظر به جنس مخالف، محدودیت در قبول شهادت زن، اختلاف زن و مرد در میزان دیه، اختلاف در شیوه اجرای حکم رجم، جواز قتل همسر (زن) در صورت دیدن وی در حال زنا، قصاص مادر به دلیل اقدام به قتل فرزند و نداشتن جواز قصاص پدر در مورد مشابه، اختلاف دختر و پسر در سن بلوغ، اختصاص حکم لعان به مرد و حرمت ابدی مترتب بر آن، نداشتن جواز ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان، اختلاف زن و مرد در میزان ارث، لزوم پیروی زن از مرد در محل اقامت، ولایت انحصاری پدر و جد پدری بر صغیر، موکول بودن ازدواج دختر باکره به اذن پدر، حرمت ازدواج با محارم، حرمت ازدواج با خواهر همسر، منوط بودن ازدواج با دختر برادر همسر و یا دختر خواهر وی با اجازه زن، حرمت عقد در حال احرام، جواز منع همسر (زن) از خروج از منزل یا انجام فعالیتی که منافی حقوق همسر باشد، انحصار جواز تعدد زوجات برای مرد، اختلاف زن و مرد در عیوب موجب فسخ، انحصار حکم طلاق به دست مرد، لزوم نگهداری عده برای زن، جواز انحصاری رجوع مرد به همسر در زمان نگهداری عده، اختلاف زن و شوهر در حضانت فرزند، حرمت سقط جنین، ولایت پدر و جد پدری بر صغیر در مسأله ازدواج، حرمت لمس، مصافحه و معانقه با زن اجنبی، نداشتن جواز امامت زنان برای مردان، حرمت آموزش مختلط به دلیل آنکه مقدمه مفاسد اخلاقی میگردد و...
با توجه به راهکارهای سیره فاطمی، همچون ارزش محوری زنان، پیروی از فطرت و شناخت ارزشهای خویش، هشیاری برای ظلم زدایی و حیات مکتبی زن برای آزادی و رهایی زنان از ستمهای جنسی و دستیابی آنان به جایگاه والای زن اسلامی، شایسته است اندیشمندان اسلامی پرچم دار جنبشی جدید شوند و با نگاهی بر پایه اصول آسمانی و مترقی اسلام، طرح و لایحهای برای دفاع از حقوق زنان بنگارند و با طرح و تصویب آن در کنفرانس کشورهای اسلامی، خط مشی جدیدی مشخص کنند و از فشارهای بین المللی در تأییدخواهی و صحهگزاری بر کنوانسیون بکاهند."