چکیده:
جامعه آرمانی یکی از آرزوهای بشر بوده و هست. یکی از شاخص های تحقق چنین جامعه ای ارتقاء فرهنگ در تمام شئون آن است. در این مقاله به طور اختصار به این سوال پاسخ داده می شود که فرهنگ چگونه در تحقق جامعه آرمانی قرآنی نقش آفرینی می کند؟ لذا به چند بعد از ابعاد فرهنگ در جامعه آرمانی مانند شکوفایی عقل، گسترش دانش، برادری و محبت، سلامت و بهداشت و توجه به محیط زیست اشاره شده است. اما از همه مهم تر آن است که ارتقاء فرهنگ بدون تحقق حکومت الهی و حضور امام شکل نخواهد گرفت. بنابراین در این مقاله به اختصار به موضوع امامت در قرآن و ویژگی های امام برای اعتلای فرهنگ در جامعه آرمانی قرآنی اشاره خواهد شد. بدیهی است امامی که خود مظهر عدل، علم و حکمت مطلق خداوند است و علمش وابسته به علم الهی و مبسوط الید برای تحقق تعالیم و دستورهای عادلانه الهی باشد و مردم هم عاقلانه و آگاهانه در خدمت این حاکمیت باشند خواهد توانست جامعه آرمانی را محقق سازد.
خلاصه ماشینی:
"1. شکوفایی عقل مراد از عقل چنانکه از روایات استفاده میشود همان قوة تشخیص و ادراک و وادارکنندة انسان به نیکی و صلاح و بازدارندة او از شر و فساد میباشد چنانکه در روایت سوم از کتاب عقل و جهل اصول کافی بهدست میآید عقل وسیلة پرستش خدا و بهدست آوردن بهشت معرفی شده است: قلت لابی عبد الله(ع) ما العقل قال «ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان» و در حدیث چهارم آن کتاب، 75 خاصیت و اثر آن به نام لشکر عقل توضیح داده شده است؛ «پس عاقل کامل کسی است که آن اثر در او باشد و در برابر اوامر و نواهی خالقش کاملا منقاد و مطیع است و کیفر پاداش مردم در روز جزا به مقدار عقل ایشان است» (کلینی، 1369، ج1: 10).
2 نتیجهگیری وعدة الهی به پیامبران گذشته(ع) و پیامبر اسلام(ص) تحقق جامعهای صالح، پاک و منزه از کجیها و ناراستیهاست «و لقد کتبا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض اگر چه بحث مهدی موعود موجود در میان اهل سنت، بحث دامنهدار و مفصلی است که اینجا مجال پرداختن به آن نیست که نسب آن حضرت به چه کسی میرسد؟ مهدی شخصی مطرح است یا نوعی؟ استاد سیدهادی خسروشاهی در صفحه 91 کتاب مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت به مصادر و منابعی از اهل سنت اشاره میکنند که حکایت از آن دارد که آنان نیز معتقدند حضرت مهدی(ع) فرزند امام حسن عسکری(ع) هستند.
این مقاله به اختصار برخی از ابعاد فرهنگی چنین جامعهای را بیان کرد و به این نتیجه رسید که تعالی فرهنگی از شکوفایی عقل و بسط علم و دانش آغاز میشود و در جنبههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بهداشت و سلامت و محیطزیست خود را نمایان میسازد؛ همة اینها لزوما در پرتو همان امامت و ولایت الهی، تجلی مییابد؛ اما بشر موحد ضمن آنکه تحقق چنان جامعهای را شدنی میداند همچنان در آرزوی آن بهسر میبرد."