خلاصه ماشینی:
")محمد اقبال1در کنار آیهای از قرآن«لله المشرق والمغرب»(سوره 2،آیات 142 و 136)عبارت زیرآمده است: «در جواب دیوان شاعر آلمانوی«گوئی»اقال در مقدمه خود به زبان اردو به همین شعر مینویسد:«محرک سرودن پیغام مشرق،دیوان شرقیحکیم حیات آلمانی،گوته بود.
25 در این جا بایستی یادآوری کرد که در آن ایاممطالعه تطبیقی ادیان به نتیجه نهایی نرسیده بود تاهر دینی از دیدگاه معیارهای ویژه خود بررسیشود،یعنی تمایزات مشخص گردد و مثلا تمایز بیندرک و فهم مسیحیان و درک و فهم مسلمین از محمد(ص)تعیین شود.
با مطالعه کتاب tsae snoitan sed tirpse,l te srueom selrus ولترمیتوان دریافت که او(که به هرحال از پیشروانعصر روشنگری است)بسیار چیزها در وجوداسلام کشف کرده و یکی از تمجید کنندگان قرآنمجید است28 نویسنده مصری کامل حسین در اثر معروف خود gnorw fo ytic (یا جمعهای در اورشلیم)از همانمحملی استفاده کرده که ولتر و تا حدی گوتهاستفاده کرده بودند29او در این نوول فلسفی خودپیروان و یهودیان را به دلیل دشمنی با عیسی به بادانتقاد میگیرد.
بایستی نتیجه گرفت که خوشا به حال گوته کهنمایشنامه خود را درباره حضرت محمد(ص)بهپایان نبرده است.
z. w sed ednuk eid ruf tfirhcstiezreneiw( )sdnalnegrom جای آن را گرفته است،فون دیتس )zeid nov( که یک نفر آلمانی بود،سیلوستردوساسی،یک نفر فرانسوی که نباید او را با دو تا سی&%05914BNDG059G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) )yssat ed( مترجم کتاب سر سید احمد خان به نامآثار السناید به زبان فرانسه اشتباه کرد35،کوزگارتن )netrag esok( که گوته را در ترجمهعناوینی چون ساقی نامه،زلیخانامه،خلدنامه و غیرهدر دیوانش کمک کرد و navid netiliaduh را ادیتنمود،گوستا و استیکل )lekits vatsug( (1896-1805 م."