چکیده:
شاعر معاصر عراق محمد مهدی جواهری بزرگترین شاعر کلاسیک عرب، در نجف در خانواده ای مذهبی و متدین متولد شد و رشد یافت و از همان ایام کودکی در جلسات قرائت و حفظ و تفسیر آیات قرآن حضور داشت که این امر در شکل گیری شخصیت ادبی وی تاثیر بسزایی داشته است، تا آنجا که خودش قرآن را نخستین منشا پیشرفت و شکل گیری شخصیت ادبی خویش معرفی می کند و قدرت کلام و قلم و بیان خود را مدیون زبان قرآن می داند. لذا شعر وی به انحاء مختلف هم در حوزه ی الفاظ و مفاهیم و داستانهای قرآنی و هم در زمینه ی ساختار و اسلوب و موسیقی فواصل آیات از قرآن اثر پذیرفته است. این مقاله به بررسی تاثیر موسیقی وآهنگ و وزن الفاظ و فواصل آیات سوره های قرآنی در بعضی از اشعار وی به خصوص در ساختار قصاید و نظام قافیه ها هم در حوزه ی لفظ و هم وزن و هم آهنگ آنها می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامهی لسان مبین(پژوهش ادب عربی)(علمی-پژوهشی)سال سوم،دورهی جدید،شمارهی هفتم،بهار 1391 تأثیر موسیقایی فواصل قرآن بر ساختار قوافی اشعار جواهری{P*P} دکتر علی اکبر مرادیاناستادیار انشگاه لرستان دکتر سید محمود میرزائی الحسینیاستادیار دانشگاه لرستان جنت نصریدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان چکیده {IBشاعر معاصر عراق محمد مهدی جواهری بزرگترین شاعر کلاسیک عرب،در نجف درخانوادهای مذهبی و متدین متولد شد و رشد یافت و از همان ایام کودکی در جلسات قرائت وحفظ و تفسیر آیات قرآن حضور داشت که این امر در شکلگیری شخصیت ادبی وی تأثیربسزایی داشته است،تا آنجا که خودش قرآن را نخستین منشأ پیشرفت و شکلگیری شخصیتادبی خویش معرفی میکند و قدرت کلام و قلم و بیان خود را مدیون زبان قرآن میداند.
در اینآیه خداوند دوزخ را در صحنه گفتگو کشانده و در قالب پرسش و پاسخ،صحنهی شگفت وشگرف و ترسناکی جلوه میدهد،که در آن طرف هم کافرانی کینهتوز حاضر و آمادهاند تا دردوزخ انداخته شوند،و دوزخ را گوید:آیا تو را بس است؟اما دوزخ انگار شخص پرخور و خوشاشتهایی است که گرسنه میگوید:هل من مزید؟شاعر نیز به همان سبک و در همان فضاو صحنه گفتگو میکند و در قالب پرسش و پاسخ با تغییر مخاطب و طرف سؤال و جواب بااقتباس از این آیه هنرنمایی خود را آشکار میسازد: {Sلی فؤاد منکم إن سعر#بلظی الشوق تقول:هل من مزیدS}(جواهری،1972-1980،ج 1:176) {Sکلظی کلما حمت بوقود#استطارت تقول هل من مزیدS}(همان،ج 5:74) {Sو صیاح"النخاس"هل من مزید#فی تماثیل أوثقت بالقیودS}(همان،ج 7:193) {Sتعالیت باریس هل من مزید#علی ما لدیک و هل من جدیدS}(همان،ج 3:347) {Sلم ندر ما نستزید منه#لو قیل هل عندهم مزیدS}(همان:224) و اما فواصل آیات این سوره در دو وزن فعیل و فعول پیدرپی و مدام تکرار شدهاند،اشعار و قصاید مذکور جواهری نیز متأثر از همین قالب و همین اوزان و موسیقی قرآنی هستند."