چکیده:
نویسنده در این مقاله، پس از تبیین نقش اهل بیت : در تعلیم قرآن، روشهای ائمه : را در آموزش معانی و مفاهیم قرآن به مخاطبان، در دو عنوان کلی مستقیم و غیر مستقیم، بررسی کردهاست. پرسش و پاسخ، جدال احسن، مناظره، از روشهای مستقیم فعالاند؛ و خطابه، موعظه و نوشتار در شمار روشهای مستقیم غیرفعال جای میگیرند. نویسنده سپس، به شیوههای عرضه مطالب در قرآن کریم، پرداخته و از مواردی مانند: دعوت به مشاهده عینی وقایع، تصویرسازی، قصهگویی، تمثیل و ارائه الگو سخن گفتهاست.
خلاصه ماشینی:
"(حویزی، ج 4، ص 286) معلم هنگام به کارگیری این روش باید توجه کند که: اولا میان پرسش و پاسخ آن از نظر زمانی نباید فاصلهای نامعقول باشد؛ چرا که به طور طبیعی، انگیزه فهم مطلب برای سؤال کننده در زمان ایراد سؤال به مراتب بیشتر از زمانی است که پاسخ سؤال خود را به تأخیر بگیرد.
» (عاملی، ج 2، ص 462) حضرت علی 7 برای نشان دادن مفهوم آیه (و لله المشرق و المغرب فأینما تولوا فثم وجه الله إن الله واسع علیم) (بقره (2) / 115)، به جاثلیق که با صد نفر از نصاری به مدینه آمده بود، ابتدا هیزم میطلبد و آن را روشن میکند و چون افروخته شد، میفرماید: روی این آتش در کجاست؟ نصرانی در جواب میگوید: همه جوانب و اطراف این آتش، رو است.
راوی گفت: اینکه فرموده: (و الذین کفروا) مقصودش کافران نیست؟ فرمود: کافر در حال کفر چه نوری دارد تا او را از آن خارج کند و به طرف تاریکی بکشاند؟ بلکه مقصود خدا کسانی است که مشمول نور اسلام بودند و چون از حق پیروی نکردند و ولایت پیشوای غاصب را پذیرفتند، با این ولایت ناحق، از نور اسلام به تاریکی کفر رهسپار شدند و سزاوار ورود در آتش به همراه کافران شدند که خدا در آخر آیه فرموده است: (أولئک أصحاب النار هم فیها خلدون) (کلینی، ج 1، ص 375) 3ـ6) روش الگویی از ویژگیهای مکتب ائمه :، عملی بودن و عینی بودن آن است."