چکیده:
از اواﻳﻞ ﻗﺮن ﻫﻔﺪﻫﻢ دو ﻣﻠﺖ اﻳﺮان و ﻓﺮاﻧﺴﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻧﺰدﻳﻚ ﺷﺪﻧﺪ. واﻛﻨﺶ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن و ﻣﻨﺘﻘﺪان ﻓﺮاﻧﺴﻮی ﺑﻪ ﺟﺎذﺑﻪ و ﻛﺸﺸﻲ ﻛﻪ اﻳﺮان ﺑﺮای آﻧﻬﺎ داﺷﺖ، ﺧﺎص و ﭼﻨﺪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺑﻮد. آﻧﺎن اﺑﺘﺪا ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎﻧﻲ ﻛﻬﻦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﻮرش و ﻏﻴﺮه... را ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ. ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺑﺎ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺒﻠﻐﺎن دﻳﻨﻲ و ﻣﺴﺎﻓﺮان و ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﻪ دﺳﺘﺸﺎن رﺳﻴﺪ ﺑﺎ داﺳﺘﺎن ﻫﺰار و ﻳﻚ ﺷﺐ و ﮔﻠﺴﺘﺎن ﺳﻌﺪی آﺷﻨﺎ ﺷﺪﻧﺪ. آﻧﻬﺎ از آﺛﺎر ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن و ﺷﺎﻋﺮان931 اﻳﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﻴﻮه و روﺷﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﻴﺎﺳﻲ، دﻳﻨﻲ و ﺧﻮد اﻧﺘﻘﺎدی ﺑﻬﺮه ﻣﻲﺑﺮدﻧﺪ و ﺑﻪ زرﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان »ﻗﺪﻳﻤﻲﺗﺮﻳﻦ دﻳﻦ« ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﺑﻮدﻧﺪ. آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺗﺪرﻳﺠﻲ آﻧﺎن ﺑﺎ ﺷﺎﻋﺮانﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره 91، ﺑﻬﺎر 7831 دﻳﮕﺮ اﻳﺮان در آﻓﺮﻳﻨﺶ آﺛﺎر ادﺑﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن ﻓﺮاﻧﺴﻮی اﻟﻬﺎﻣﺒﺨﺶ ﺑﻮد. اﻓﺰون ﺑﺮ اﻳﻨﻬﺎ آﻧﺎن اﻳﺮان ﺑﺎﺳﺘﺎن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻛﺸﻮر ﺣﻘﻴﻘﺖ، ﻋﺪاﻟﺖ و ﭘﺎﻛﻲ ﺗﺤﺴﻴﻦ ﻛﺮدﻧﺪ و ﮔﺮوﻫﻲ از ﺷﺎﻋﺮان اﻳﺮاﻧﻲ را ﺻﺎﺣﺒﺎن و اﺳﺘﺎدان اﺧﻼق ﺑﺪﻳﻊ داﻧﺴﺘﻨﺪ و ﮔﺮوﻫﻲ از آﻧﺎن ﺷﻴﻔﺘﻪ ﻋﺮﻓﺎن اﻳﺮاﻧﻲ ﺷﺪﻧﺪ. وﻳﻜﺘﻮر ﻫﻮﮔﻮ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻛﺴﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ از ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ ﻋﺮﻓﺎن اﻳﺮاﻧﻲ در ﺗﺄﻟﻴﻒ اﺛﺮ ﺣﻤﺎﺳﻲ و ﺷﺎﻫﻜﺎر ﺧﻮد اﻓﺴﺎﻧﻪ ﻗﺮون1ﺑﺴﻴﺎر ﺑﻬﺮه ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در اﻓﺴﺎﻧﻪ ﻗﺮون، ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﻨﮕﻬﺎ، ﺧﺪاﻳﺎن و ﺳﺘﺎرﮔﺎن آﻣﻴﺨﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. »اﻓﺴﺎﻧﻪ ﻗﺮون، ﺑﻴﺎنوﺿﻊﺑﺸﺮیﺑﻪ ﺷﻜﻞاﺛﺮی دورهای، ﺗﻮﺻﻴﻒ ﭘﻲدرﭘﻲ و ﻫﻤﺰﻣﺎن آن در ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎت، ﺗﺎرﻳﺦ، ﻗﺼﻪ، ﻓﻠﺴﻔﻪ، ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش : 12/11 /6831 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ : 4/9 /6831
خلاصه ماشینی:
" ﭼﺎوش ﻋﺰت ﺑﺮآﻣﺪ ﻧﺎﮔﻬﻲ )1914( آﺧﺮ از ﭘﻴﺸﺎن ﻋﺎﻟﻲ درﮔﻬﻲ ﺑﺎل و ﭘﺮ ﻧﻪ، ﺟﺎن ﺷﺪه ﺗﻦ در ﮔﺪاز )2914( دﻳﺪ ﺳﻲﻣﺮغ ﺧﺮف را ﻣﺎﻧﺪه ﺑﺎز در ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻨﺰﻟﮕﻪ از ﺑﻬﺮ ﭼﻪ اﻳﺪ؟ )4914( ﮔﻔﺖ »ﻫﺎن ای ﻗﻮم از ﺷﻬﺮ ﻛﻪ اﻳﺪ؟ ﻳﺎ ﻛﺠﺎ ﺑﻮدهﺳﺖ آرام ﺷﻤﺎ؟ )5914( ﭼﻴﺴﺖ ای ﺑﻲﺣﺎﺻﻼن ﻧﺎم ﺷﻤﺎ؟ ﺑﺎ ﭼﻪ ﻛﺎر آﻳﻴﺪ ﻣﺸﺘﻲ ﻧﺎﺗﻮان؟ )6914( ﻳﺎ ﺷﻤﺎ را ﻛﺲ ﭼﻪ ﮔﻮﻳﺪ در ﺟﻬﺎن؟ آﻧﻬﺎ ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ: 241 ﺗﺎ ﺑﻮد ﺳﻴﻤﺮغ ﻣﺎ را ﭘﺎدﺷﺎه )7914( ﺟﻤﻠﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ »آﻣﺪﻳﻢ اﻳﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺑﻴﺪﻻن و ﺑﻴﻘﺮاران رﻫﻴﻢ )8914( ﻣﺎ ﻫﻤﻪ ﺳﺮﮔﺸﺘﮕﺎن درﮔﻬﻴﻢ از ﻫﺰاران،ﺳﻲ ﺑﻪ درﮔﻪ آﻣﺪﻳﻢ )9914( ﻣﺪﺗﻲ ﺷﺪ ﺗﺎ درﻳﻦ ره آﻣﺪﻳﻢ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره91، ﺑﻬﺎر 7831 ﺗﺎ ﺑﻮد ﻣﺎ را در اﻳﻦ ﺣﻀﺮت ﺣﻀﻮر )0024( ﺑﺮ اﻣﻴﺪی آﻣﺪﻳﻢ از راه دور آﻧﻬﺎ ﭼﻴﺰی ﻋﺠﻴﺐ و ﺷﮕﻔﺖآور دﻳﺪﻧﺪ.
ﺳﻲ درﻳﻦ آﻳﻴﻨﻪ ﭘﻴﺪا آﻣﺪﻳﺪ )5724( ﭼﻮن ﺷﻤﺎ ﺳﻲ ﻣﺮغ اﻳﻨﺠﺎ آﻣﺪﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻣﺎ در، ﺧﻮﻳﺶ را ﻳﺎﺑﻴﺪ ﺑﺎز )5824( ﻣﺤﻮ ﻣﺎ ﮔﺮدﻳﺪ در ﺻﺪ ﻋﺰ و ﻧﺎز ﺳﺎﻳﻪ در ﺧﻮرﺷﻴﺪ ﮔﻢ ﺷﺪ واﻟﺴﻼم)6824( ﻣﺤﻮ او ﮔﺸﺘﻨﺪ آﺧﺮ ﺑﺮ دوام رﻫﺮو رﻫﺒﺮ ﻧﻤﺎﻳﺪ و راه ﺷﺪ)7824( ﻻﺟﺮم اﻳﻨﺠﺎ ﺳﺨﻦ ﻛﻮﺗﺎه ﺷﺪ 341 ﻫﻮﮔﻮ از اﻳﻦ ﻗﺼﻪ ﺳﻤﺒﻠﻴﻚ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻬﺮه ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ؟ ﻫﻮﮔﻮ اﺑﺘﺪا در ﻧﻈﺮ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﺣﻤﺎﺳﻪای را ﻧﻘﻞ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻗﺼﻪ رﻧﺠﻬﺎی اﻧﺴﺎن و ﺑﺸﺮﻳﺖ در ﻣﺒﺎرزه ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﺎ ﺑﺪﻳﻬﺎﺳﺖ؛ ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره91، ﺑﻬﺎر 7831 ﺑﺪﻳﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎن روی زﻣﻴﻦ ﻣﻲﭘﺮاﻛﻨﺪ و اﻳﻦ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ ﻛﻪ در ﭘﺎﻳﺎن اﻳﻦ ﻣﺒﺎرزه ﻣﻮﻓﻖ ﻣﻲﺷﻮد و ﺧﺪا را از ﺑﺮدﮔﻲ او آزاد ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﺷﺎﻋﺮ ﻋﺼﺒﺎﻧﻲ ﻣﻲﺷﻮد 541 و اﻳﻦ ﺑﺎر ﻓﺮﻳﺎد ﻣﻲزﻧﺪ ﻛﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻨﺪد؟ ? ،Qui donc a riﺧﻮدت را ﻧﺸﺎن ﺑﺪه! Qu'il se montreﺑﺎﻻﺧﺮه ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ ﻛﻪ »از ﻋﻤﻖ ﮔﺮداب ﻳﻚ ﻛﻔﻦ ﺑﺎﻻ ﻣﻲآﻳﺪ« ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل5، ﺷﻤﺎره91، ﺑﻬﺎر 7831 » «monter du fond de l'abîme un suaireﻛﻪ » les plis vagues jetaient «un odeur d'ossuaire ﻣﻦ »ﻛﻔﻦ« ]= ﺣﺠﺎب[ ﻫﺴﺘﻢ."