چکیده:
حركت به سمت توسعه در همه ابعاد آن بدون شكل گيري زمينه هاي اجتماعي و فرهنگي آن ميسر نيست. در اين حركت، بخش زيادي از موفقيت جامعه در دستيابي به توسعه به تصويري بستگي دارد كه رسانه ها از نقش كليدي «كارآفرين» در مسير توسعه برمي سازند، زيرا ايده هاي كارآفرينانه با وساطت تلويزيون شانس بيشتري براي ديده شدن توسط عموم و تبديل شدن به بخشي از فرهنگ عمومي و كسب وكار دارند. اين پژوهش به دنبال شناسايي تصويري است كه سريال هاي تلويزيوني در دوران پس از جنگ تحميلي از مفهوم كارآفريني بازنمايي كرده اند. به اين منظور، از ميان تمام سريال هاي توليد و پخش شده در 24 سال اخير (1368- 1393) در تلويزيون ايران، چهار سريال حاوي مضامين كارآفرينانه (مزرعه آفتابگردان، پيله هاي پرواز، راه بي پايان و عصر پاييزي) شناسايي شدند و با روش تحليل روايت بررسي شدند. در سريال هاي تلويزيوني، كارآفرين با ويژگي هايي چون ريسك پذيري، خوداتكايي، تخيل قوي، پشتكار، دقت، خلاقيت، اعتمادبه نفس و داراي تحصيلات دانشگاهي توصيف مي شوند. همچنين، يافته ها نشان مي دهد بازنمايي كارآفريني در طول زمان دچار تغيير شده است؛ كارآفريني از ايده هاي بسيار بلندپروازانه و طرح هاي چندمنظوره كلان به خلاقيت هاي كوچك و طرح هاي خردمقياس تغيير كرده است. عرصه مناسب كارآفريني نيز در اين سريال ها از كشاورزي به صنعت تغيير يافته است.
Realization of Development requires formation of its cultural and social contexts. In this process، Media have crucial role in changing attitudes in favor of development. In fact، the success of development programs largely depends on the image that media construct from "entrepreneur's" key role in this process. Actually، with mediation of television، entrepreneurial ideas have a big chance to seen by general public and be a part of public culture and business. This paper aims to picture the image of entrepreneur who represented in TV series. To achieve this goal، all TV series which produced and broadcasted in 24 years after Iran-Iraq imposed war searched and finally four TV series with entrepreneurial story line selected and analyzed by narrative analysis Method and thematic analysis as a technic. Results showed، entrepreneur in these series depicted with characteristics like، risk-taking، self-reliance، imagination، perseverance، accuracy، creativity، self-esteem and academic education. Entrepreneurs try to change attitudes to promote the use local and potential talents. They are able to manage resources. Findings also indicated that the representation of entrepreneurship in TV series is metamorphosed over time. Entrepreneurship moved from very ambitious large-scale ideas to small-scale projects and entrepreneurship field shifted from agriculture to industry. Also، analysis showed that، the early TV series represent a favorable condition for entrepreneurship but recent series focused on barriers to entrepreneurship in Iran.
خلاصه ماشینی:
در این حرکت ، بخش زیادی از موفقیت جامعه در دستیابی به توسعه به تصویری بستگی دارد که رسانه ها از نقش کلیدی «کارآفرین » در مسیر توسعه برمی سازند، زیرا ایده های کارآفرینانه با وساطت تلویزیون شانس بیشتری برای دیده شدن توسط عموم و تبدیل شدن به بخشی از فرهنگ عمومی و کسب وکار دارند.
به این منظور، از میان تمام سریال های تولید و پخش شده در ٢٤ سال اخیر (١٣٦٨- ١٣٩٣) در تلویزیون ایران ، چهار سریال حاوی مضامین کارآفرینانه (مزرعۀ آفتابگردان ، پیله های پرواز، راه بی پایان و عصر پاییزی ) شناسایی شدند و با روش تحلیل روایت بررسی شدند.
ویژگی های کارآفرین و کارآفرینی در هریک از سریال های مورد بررسی مزرعۀ ویژگی / نام سریال پیله های پرواز آفتابگردان راه بی پایان عصر پاییزی شرایط منتج به کارآفرینی - - - خوداتکایی ریسک پذیری ٩ ٩ ٩ ٩ تخیل پشتکار دقت خلاقیت اعتمادبه نفس ٩ ٩ ٩ ٩ دغدغۀ ایجاد اشتغال ٩ 9 تلاش برای تغییر نگرش ها ٩ ٩ ٩ ٩ استفاده از استعدادهای دردسترس ٩ ٩ ٩ ٩ توانایی تأمین منابع از بخش خصوصی ٩ ٩ - - مدیر سازمان دهنده ٩ ٩ ٩ ٩ نوع کارآفرینی گروهی - مدرن گروهی – مدرن گروهی - مدرن فردی - مدرن تحصیلات دانشگاهی دانشگاهی دانشگاهی دانشگاهی همان طورکه در جدول ٣ مشاهده می شود، کارآفرینان در برخی ویژگی های شخصیتی بسیار مشابه اند و سریال های تلویزیونی ساخته شده نیز تا حد زیادی توانسته اند این ویژگی های مرتبط با کارآفرینی را بازنمایی کنند.