چکیده:
نویسندگان در این مقاله به رمزگشایی نشانههای ارتباط غیرکلامی در سه راه نشانههای دیداری (70 نشانه)، نشانههای آوایی (22 نشانه) و نشانههای مربوط به فاصله بدنی (12 نشانه) پرداخته، و نشان دادهاند که چگونه نصرالله منشی با کاربرد آگاهانه از زبان بدن -حتی برخی حالات و حرکات حیوانات- زمینه افزایش ظرفیت نمایشی قصّهها و ملموستر ساختن آنها فراهم آورده است. در این تحلیل نشان داده شده است که رمزگان زبان بدن در کلیله و دمنه صرفا خاستگاه ارادی و اختیاری ندارد، بلکه برخی از این حالات مانند حالات پیشانی بیشتر جنبه وراثتی و غیرارادی دارد. افزون بر این در این رمزگشایی نشان داده شد که بهرهگیری از رمزگان ارتباط غیرکلامی در کتاب کلیله و دمنه نه تنها از حالات و هیجانات شخصیتها پرده برداشته، بلکه بهعنوان عنصری اصلی به وقوع برخی از حوادث اصلی در حکایات منجر شده است.
All actions and reflections of behavior in interpersonal and social interactions are the result of the quality of communication. The non-verbal communication channel, with its emphasis, complementary and substitution functions and ..., makes it possible to communicate more deeply with the channel of verbal communication. The book of Kelile and Demne Nasrollah Monashi, which is one of the results of ancient India and one of the most important Persian literary texts of the sixth century, has used many signs of non-verbal communication in constructing its anecdotes. The authors of this article have decoded non-verbal communication symptoms in three channels of visual cues (70 signs), phonetic cues (22 signs), and physical distance cues (12 signs) and demonstrated how Nasrallah Manashi was consciously using body language - The authors of this article have decoded non-verbal communication symptoms in three channels of visual cues (70 signs), phonetic cues (22 signs), and physical distance cues (12 signs) and demonstrated how Nasrollah Monshi was consciously using body language - Even some animal states have provided the context for increasing the storytelling capacity of their stories. The analysis has shown that body language codes in Kelile and Demne are not merely voluntary and voluntary in origin, but some of these states, like frontal states, are more hereditary and involuntary. In addition, it was shown in this decoding that the use of nonverbal cues in the book of Kelile and Demne not only revealed the moods and emotions of the characters, but also as an important element leading to some major events in the anecdotes.
خلاصه ماشینی:
رمزگشايي نشانه هاي ارتباط غيرکلامي در کليله و دمنه دکتر رضا شجري دانشيار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه کاشان عباس شاه علي رامشه چکيده نويسندگان در اين مقاله به رمزگشايي نشانه هاي ارتباط غيرکلامي در سه راه نشانه هاي ديداري (٧٠ نشانه )، نشانه هاي آوايي (٢٢ نشانه ) و نشانه هاي مربوط به فاصله بدني (١٢ نشانه ) پرداخته ، و نشان داده اند که چگونه نصرالله منشي با کاربرد آگاهانه از زبان بدن -حتي برخي حالات و حرکات حيوانات - زمينه افزايش ظرفيت نمايشي قصه ها و ملموستر ساختن آنها فراهم آورده است .
علاوه بر اين در سراسر اثر قرايني هست که نشان ميدهد، نويسنده در قرن ششم با انواع راه هاي ارتباط غيرکلامي آگاه بوده است ؛ مثلا تضمين به اين بيت عربي از ديوان بحتري: و في عينيه ترجمه أراها تدل علي الضغائن و الحقود (نصرالله منشي، ١٣٨٩: ٣٣٣) يعني در دو چشم او نشانه اي است که ميبينم آن را بر کينه ها و حسدها دلالت ميکند.
٣. رمزگشايي نشانه هاي ارتباط غيرکلامي در کليله و دمنه ١-٣ نشانه هاي ديداري ١-١-٣ نمونۀ حرکات و اشارات مختص چشم الف ) بر چپ و راست و پس و پيش نگريستن : نشانۀ کژي باطن و آمادة جنگ بودن در باب «شير و گاو»، دمنه به منظور اغوا و تحريض شير به کشتن گاو بر چپ و راست و پس و پيش نگريستن گاو را نشانۀ کژي باطن و آمادگي گاو براي جنگ ميداند «و علامت کژي باطن او آن است که متلون و متغير پيش آيد و چپ و راست مينگرد و پس و پيش سره ميکند، جنگ را ميبسيجد» (نصرالله منشي، ١٣٨٩: ١١٤).