چکیده:
مقاله حاضر، براساس پژوهشی با عنوان مدرسه مطلوب از دیدگاه استاد مطهری تهیه شده است. مطالعه
حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته
شده است. شهید مطهری متفکر برجسته ای است که مطالعه آثار وی و غور در تفکراتش نه تنها دید افراد را نسبت به مسائل مختلف وسیع تر و کاملتر می نماید بلکه به افراد شیوه اندیشیدن، عدم تقلید کورکورانه و
تحلیل منطقی را نیز یاد می دهد، چرا که به راستی شیوه استاد در نگارش و بیان مطالب، بسیار منطقی و دقیق است. در این مجال، نگاهی هر چند گذرا به تفکرات این شهید بزرگوار درباره تعلیم و تربیت خواهیم
داشت. تعلیم و تربیت، مهمترین بخش تعلیمات و معارف ادیان آسمانی، به خصوص دین مبین اسلام را
تشکیل میدهد. در تاریخ آموزشوپرورش نیز برنامهریزان همواره در جستجوی شاخص ها و استانداردهای
مدرسهی مطلوب بودهاند. به عبارتی تاسیس و آماده سازی مدارس مطلوب، از دغدغه های همیشگی همه ی نظام های آموزشی بوده است. اگر کشوری بخواهد به عزّت مادی، به سعادت معنوی، به سیطره ی سیاسی، به پیشروی علمی و به آبادانی زندگی دنیا دست پیدا کند، باید به آموزشوپرورش به عنوان یک کاربنیادی بپردازد. در این میان، مطالعه ی تاریخ تفکّرات و اندیشه های حکما، اندیشمندان و فلاسفه ی تعلیم و تربیت، به جهت استخراج فلسفه ی تعلیم و تربیت، از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و محلّ تامّل و
گفتگوی پژوهشگران واقع شده است.
خلاصه ماشینی:
1- analytic-descriptive ١٣٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره ششم ، زمستان ١٣٩٨ * * * * * مقدمه از آنجا که شهيد مطهري اسلام را ديني جامع و همه جانبه ميداند که قرار است براي همه انسان ها راهنما باشد، تعليم و تربيت را نيز به عنوان بخشي از مکتب اسلام قابل بررسي گسترده ميداند و براي آن اهميت بسياري قائل است .
يک مکتب که داراي هدف هاي مشخص است و مقررات همه جانبه اي دارد و به اصطلاح سيستم حقوقي و سيستم اقتصادي و سيستم سياسي دارد، نميتواند يک سيستم خاص آموزشي نداشته باشد" (مطهري، ١٣٩٣تعليم و تربيت در اسلام ، ص ١٦) با مطالعه ي آرا و افکار متعدد فلسفي درمي يابيم که هر يک از آنها روش خاصي را جهت تعليم و تربيت انسان ارايه کرده و با توجه به اهداف از پيش تعيين شده ، برنامه هاي خود را در قالب بايدها و نبايدها به آحاد جامعه ترويج ميدهند (ابوطالبي، مهدي.
اين ويژگي از پاسخ استاد به آنان که بعضي ارزش ها را فداي ارزش هاي ديگر ميکنند و عبادت گراي جامعه گريز يا جامعه گراي خداگريز پرورش ميدهند، که در اسلام کاملا مطرود ميباشد، استنباط شده است (مطهري، مرتضي ١٣٩٠، حماسه حسيني) از ديگر ويژگيهاي مدرسه ي مطلوب ، اين است که متربيان ، تمرين مسئوليت پذيري ميکنند (نودينگر، نل ، ١٣٩٠، ترجمه حسن علي بختيار نصرآبادي).
اين ويژگي مدرسه ي مطلوب ، از فرموده هاي استاد (ره ) استنباط شده است که در اسلام ، لذات فقط منحصر به لذات مادي نيست ، همانگونه که انسان از علم لذت ميبرد.