چکیده:
دردین مبین اسلام ذبح حیواناتی که می توانند درتغذیه انسان مورد استفاده قرار
گیرند شرایطی دارد که براساس مصالح خحاص خود تعیین گشته اندونیز به جهت
توسعه گسترده جامعه انسانی ابزار وروش های نوینی درسطح کلان ودرراستای
دستیابی سریع وآسان به مواد گوشتی ابداع گردیده اند .بنابراین یکی ازحساس ترین
مسائل مورد ابتلای جامعه مساله انطباق موازین شرعی براین ابزاروروشها می باشد .
در این تحقیق با هدف تدقیق و بررسی این موضوع » مباحثی در باب : کشتار با
دستگاه و عدم استناد آن به انسان » شرط استقبال در ذبح با ابزار جدید . بیهوش
کردن حیوان قبل از ذبح و کیفیت ادای تسمیه که موجب تشکیک متدینین جامعه
است » مطرح و با استناد به آیات » روایات و نظرات فقهای معظم متقدم و متاخر در
صدد روشن شدن این موارد برآمده ایم.
خلاصه ماشینی:
(فقه اهل بیت ،ش ١،ص ٥١ ) دربارٔە امر دوم ، همان گونه که در بحث حکم تسمیه با ضبط صوت گذشت ، براساس ظواهر نصوص و نصوص فتاوا، گویندٔە تسمیه باید ذابح باشد و ادای آن ٢٤٧ توسط دیگری مجزی نمی باشد؛ از این جهت شناخت ذابح واقعی ، در فرض مسئله اهمیت می یابد(وسائل الشیعه ،ج ١٦،ص ٢٦٥،ح ١،و سخن علامه حلی در قواعد ص ١٥٣) در مورد امر سوم (تقارن ذبح و تسمیه ) مقارنت عرفی میان تسمیه و ذبح ضروری است و مابه روایت امام صادق (ع ) استناد نموده ایم که حضرت می فرماید: «کسی که به هنگام ذبح تسمیه نگوید، آن را مخور».
اگر چه ادله های فراوانی بدون اشکال بودن آن و حتی مستحب بودن آن ٢٥٦ را اثبات می کنند ولی به جهت اینکه ممکن است در این روش به سبب ایجاد فاصله میان زمان بیهوشی و ذبح حیوان ، حیات حیوان دچار مشکل شود و این موضوع با اصل لزوم استقرار حیات قبل از ذبح که یکی از مصادیق ذبح شرعی است منافات دارد ، به همین دلیل به این مبحث پرداخته شده است روش های بیهوش کردن قبل از ورود به مباحث فقهی این مسئله ، بهتر است قدری مآخذ مستند مربوط به روش های بیهوش نمودن حیوان را که در کشور های پیشرفته دنیا به کار رفته و مورد توجه متخصصان است مورد توجه قرار دهیم : دکتر صحت می نویسد (محمد حسین اصغری صحت ، روش های مختلف کشتارگاه گاو ،ص ٣ ، ١٩ ،١١) چنانچه دام در موقع کشتار مقاومت زیادی از خود نشان دهد ، در اثر فعالیت خسته شده و تغییراتی در لاشه دام به وجود خواهد آمد که این تغییرات از نظر رنگ ، طعم و مزه گوشت اثر خوبی نخواهد داشت .