چکیده:
مقدمه: احساس بودن در یک مکان، احساس حضور نامیده میشود. هدف این پژوهش بررسی اعتبار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه احساس حضور ایگروپ (IPQ) در محیط مجازی بود. روش: 118 داوطلب مذکر پس از مواجهه با محیط مجازی از نوع رانندگی در بازی رایانهای، در شرایط مختلف (رانندگی در گیمنت، بهعنوان مسافر و رانندگی در شرایط ساده، دشوار و دلخواه) به این پرسشنامه پاسخ دادند. یافتهها: تحلیل عاملی IPQ ، به استخراج سه عامل انجامید که 64% واریانس مشترک را تبیین میکرد: واقعی بودن، حضور در مکان و مشارکت. مقیاسهای "حضور در مکان" و "واقعی بودن" و نمره کل حضور هنگامیکه آزمودنیها در تعامل با محیط مجازی بودند (رانندگی)، بهگونهای معنیدار بیشتر از هنگامی بود که بهعنوان مسافر در کنار راننده بودند. ضرایب اعتبار همسانی درونی، تنصیفی و دوبارهسنجی این پرسشنامه بهترتیب 87/0، 85/0 و 74/0 بود. همبستگی سه مقیاس با یکدیگر و با نمره کل احساس حضور معنیدار بود. نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه احساس حضور ایگروپ (IPQ) مقیاسی روا و معتبر برای ارزیابی احساس حضور در محیطهای مجازی است.
خلاصه ماشینی:
"هدف اینپژوهش بررسی اعتبار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه احساس حضور ایگروپ (QPI) در محیط مجازی بود.
مقیاسهای"حضور در مکان"و"واقعی بودن"و نمره کل حضور هنگامی که آزمودنیها درتعامل با محیط مجازی بودند(رانندگی)،به گونهای معنیدار بیشتر از هنگامی بودکه به عنوان مسافر در کنار راننده بودند.
سه عامل حضور حاصل ازتحلیلی عاملی این گویهها عبارت بودند از: &%00709FROG007G% الف)حضور در مکان(مثلا،احساس میکردم در فضای مجازی ونه بیرون از آن کاری انجام میدهم):تقریبا در همه نظریاتمربوط به حضور،احساس ذهنی"آنجا بودن"وجود دارد و ایناحساس تقریبا در همه تعریفهای احساس حضور دیده میشود.
مقایسه این نتایج با جدول 2 نشان داد که در مرحلهساده،عامل"حضور در مکان"نخستین عامل و عامل"واقعی بودن"دومین عامل بود و گویه 8 که در نسخه اصلی آزمون،حضور به طورکلی را میسنجد در عامل اخیر به میزان 0/42 بار داشت.
چنان چه در این جدول دیده میشود،مقیاسهای"حضور درمکان"و"واقعی بودن"و نمره کل حضور در شرایط رانندگی،بیشتراز هنگامی است که آزمودنیها به عنوان مسافر در کنار راننده هستند.
نمره کل و دو مقیاس"واقعی بودن"و"حضور در مکان"وقتی آزمودنیها با موقعیت مجازی به عنوان راننده در تعامل بودندبیشتر از هنگامی بود که به عنوان مسافر تعاملی با محیطمجازی نداشتند.
نکته قابل توجه آن که مدت حضور در مرحله پایانی از همهمراحل کمتر بود و این امر حاکی از آن است که این آزمون رامیتوان در مواردی که مدت زمان حضور در محیط مجازی تنها بهچند دقیقه میرسد نیز به کار گرفت.
S rubliW,M retalS ecneserp elor eht no snoitalucepS-(EVIF)stnemnorivnE lautriV dna srotarepoeleT.
stnemnorivnE lautriV dna srotarepoeleT:ecneserP .
stnemnorivnE lautriV dna srotarepoeleT:ecneserP ."