چکیده:
خانواده اسلامی- ایرانی هم بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و هم مبنی بر انگارههای دینی و آرمانی، مهمترین رکن اجتماعی جامعه اسلامی و موثرترین مولد و حافظ هنجارها و ارزشهای اجتماعی است. روند تحولات اجتماعی در ایران معاصر از مقطع آغاز برنامههای مدرنیزاسیون متفاوت از پیش شده و این تفاوت خود را در انحرافات اجتماعی و پدیدههای مجرمانه نشان میدهد. دور شدن تدریجی دو یا سه نسل پیاپی از یکدیگر وضعیت جدیدی را ایجاد میکند که نهایتا اختلال در روابط میان نسلی و کارکردهای خانواده را موجب میشود. از طرفی به علت تغییر در معنا و کارکرد خانوادهها و تحولات جمعیتی و تحولات ارزشی در بخشی از نخبگان سیاسی، در روابط میان نسلی اختلالاتی بوجود آمده است که کاهش ارتباطات کلامی و گسست عاطفی، از دست رفتن انحصار در نظام تعلیم و تربیت و نهایتا اختلال در جامعه پذیری را موجب میشود. مقاله حاضر در چارچوب مطالعات جامعه شناسی جنائی، یعنی مطالعه جرم به اعتبار این که یک واقعیت اجتماعی و انسانی است، بدنبال فهم اثر جابجایی ارزشها در فرآیند تغییرات اجتماعی ایران و زمینه سازی این تحولات در ارتکاب جرایم و گرایش به انحرافات و نابهنجاریهای اجتماعی است.
According to Islamic values and The Constitution of Islamic Republic of Iran the family is the fundamental unit of Islamic society، all laws، regulations، and pertinent programs must tend to facilitate the formation of a family، ،and to safeguard its sanctity and the stability of family relations on the basis of the law and the ethics of Islam.
The process of social developments in contemporary Iran from the beginning of modernization procedures is different from what it was before. This difference manifests itself in functions of families، social deviations and criminal phenomena. The gradual distance of two or three successive generations from each other creates a new situation called generation gap. This phenomenon accompanied with features such as reduction of verbal communications، emotional gap، disturbance in associating ، and political anomaly particularly concerning the younger generation can be one of the most serious grounds of abnormality and inclining to criminal phenomena and social deviations.
Following the framework of studies of criminal sociology، i.e. study of crime as a social and human reality، the present article seeks to indicate the effect of changing values in the process of social changes in Iran. This can pave the grounds for commission of crime or deviation due to disturbing social security and reducting social capital and confidence. Studying the theoretical model of Parsons and Giddens and some other sociologists، the present article attempts to study primary sources and stereotypes of violence in the social structure of modern and developing societies. According to these arguments، the most important cause of social injuries giving rise to the inclination of Iranian younger generation to crimes and social deviations is disturbance in the supervisory functions of families and the feeling of self alienation originating from the crisis of meaning in modern societies.
خلاصه ماشینی:
"مشخصه اختلال در روابط میان نسلی زمینههای ایجاد آثار زیانبار احتمالی کاهش ارتباطات کلامی اشتغالات متعدد اعضای خانواده؛ ابزارهای نوین ارتباطی - جایگزین شدن ارتباطات کلامی همسالان با روابط سنتی والدینی(همنشینی فتراقی) - کاهش فصل مشترکهای عاطفی تغییر گروههای مرجع و نظام آموزشی جهانی شدن فرهنگ ساختار جدید تعلیم و تربیت؛ افزایش استفاده از رسانه ها - از بین رفتن انحصار آموزش از دست خانوادهها - اختلال در درونی شدن هنجارها - تکثر و بی نظمی در الگوها - از بین رفتن احساس تعهد - بی اعتمادی به گروههای مرجع اختلال در ادارک و نگرش اعضا در فهم نقش خود خارج شدن منابع معنابخش به زندگی از دست دین و سنت - تغیر سبک زندگی - سکولار شدن در فهم زندگی و نقش و هویت خانوادگی 3.
نه شناخته میشوند و کسی را میشناسند لذا نظارت یا لااقل احساس نظارت اجتماعی به طور چشمگیری کاهش مییابد این همان چیزی است که برای جامعه شناسان از بین رفتن همبستگی اجتماعی یا الفت را موجب میشود و به تدریج گسست در روابط بین نسلی و افزایش جرم را بوجود میآورد(رفیع پور، 1387، ص54) از طرفی خانواده اسلامی-ایرانی با تغییر در نگرش و ادارک اعضا در نقشهای خود مواجه است.
جابجایی افراد خانواده با کمرنگ شدن ارتباطات ↓ تضعیف روابط نظارتی خانوادگی ↓ کاهش احساس هویت خانوادگی یا محلی ↓ افزایش جرم و انحرافات اجتماعی بنابراین و آنچنان که در مدل مفهومی آمده است، اختلال در ساختار خانواده اسلامی- ایرانی که با مشخصه هایی چون گسست عاطفی، تختلال در ادارک نقش و هویت، اختلال در جامعه پذیری و احساس نا امنی شناخته میشود، به عنوان مسیر اثرگذاری تحولات و تغییرات اجتماعی ناشی از مدرنیزاسیون ایرانی و نقش آفرینی عوامل مداخله گر و تسریع کنندهای چون جهانی شدن و افزایش استفاده از رسانههای نوین، زمینه ساز رشد انحرافات اجتماعی و بزهکاری را موجب میشود."